Eroon tekstiseinistä, tilalle silmäiltävää
8 vinkkiä, kuinka kirjoitat hyvät nettisivutekstit
Sinulla on varmasti loistava tuote tai palvelu, mutta kilpailu huomiosta on kovaa. Usein suurin haaste on saada asiakas pysähtymään tekstisi äärelle – ennen kuin tämä viuhuu jo seuraavalle sivulle.
Kokosimme kahdeksan vinkkiä, joiden avulla saat kiireisimmänkin nykyajan duracell-pupun pysähtymään ja oivaltamaan, että juuri sinun tuotteesi tai palvelusi voi auttaa häntä.
Tee sivuillesi 3 sekunnin selkeystesti
Saako sivuistasi selville mitä teet 3 sekunnissa?
Selkeys on nettitekstien tärkein valtti. Niin sanottu “above the fold” -alue, eli sivun yläosa, joka näkyy heti ilman rullaamista, on ratkaisevan tärkeä. Tästä pitäisi käydä selvästi ilmi, mistä sivulla on kyse, kenelle se on tarkoitettu ja miksi lukemista kannattaa jatkaa.
Tyypillisesti tämä alue koostuu isosta bannerikuvasta, otsikosta ja ingressistä. Samalla kannattaa sijoittaa ensimmäinen toimintakehote – call-to-action-painike – heti näkyville.
Testaa tämä vaikka pyytämällä täysin ulkopuolista henkilöä katsomaan etusivusi tai palvelusivusi. Ymmärtääkö hän heti (siis noin kolmessa sekunnissa), mitä teet ja miksi siitä kannattaisi kiinnostua?
Huomioi silmäilijät
80 % sivuille tulijoista ei lue tekstiäsi
Tekstien kirjoittamisessa ei voi enempää painottaa selkeyden tärkeyttä. Ns. ”above the fold” alue sivuillasi on ratkaisevan tärkeä. Tämä tarkoittaa aluetta, joka näkyy heti sivuille tultaessa ilman rullailua ja siitä pitäisi välittyä selkeästi mistä sivulla on kyse, kenelle se on tarkoitettu ja miksi pitäisi jatkaa lukemista.
Tyypillisesti tämä alue koostuu isosta bannerkuvasta, minkä päällä on otsikko ja ingressi. Tältä alueelta pitäisi myös löytyä ensimmäinen toimintakehote, eli call-to-action -painike.
Voit testata tätä pyytämällä tuntematonta henkilöä tarkistamaan joko etusivusi tai minkä tahansa tuote- tai palveluesittelysivun (eli ns. laskeutumissivun). Ymmärtääkö tämä, mitä teet ja miksi siitä pitäisi kiinnostua?
Koska suurin osa lukee sivuiltasi pelkät otsikot, yritä sisällyttää niihin mahdollisimman paljon hyötyjä.
Vinkkejä hyvään otsikkoon
Kiinnostavaan otsikkoon kannattaa ujuttaa esimerkiksi numeroita, kysymyksiä tai vinkkejä, miten välttää harmit juuri sinun tuotteellasi tai palvelullasi.
- Kysy kysymys: Etsitkö (oma toimialasi), joka auttaa sinua (saavuttamaan toivotun tuloksen). Etsitkö kirjanpitäjää, joka auttaa sinua ymmärtämään numeroitasi?
- Käytä numeroita: Numerot viestivät lyhyttä ja selkää sisältöä, esim. Neljä vinkkiä miten (saavutetaan toivottu tulos)
- Heitä hyvästit vaihtoehtoisille ikävämmille ratkaisuille: Ei enää (harmia x, harmia y eikä harmia ö)
- Otsikoi kuin juttusi olisi uutinen – Vihdoin kengät, jotka eivät enää hierrä. Uutuus! Esittelyssä! Odotettu!
- Käsky: Tee näin, niin saavutat (toivottu tulos)
- Miksi, kuinka: Näin asiakkaamme sai (ongelman x) korjattua (lopputuloksella y). Lue, miksi (tuotemerkki) kengät eivät enää hierrä!
Miten vältät raskaat tekstiseinät nettisivuilla?
Pitkät tekstimassat eivät houkuttele lukemaan, mutta onneksi ne on helppo jakaa kevyemmiksi paloiksi.
- Kappaleet:
Pitkät tekstimassat kannattaa jakaa lyhyisiin kappaleisiin. Kun mietit, miltä sivustosi näyttää puhelimella, on suotavaa suosia lyhyitä, vain muutaman lauseen pituisia kappaleita. - Väliotsikot:
Mitä enemmän pystyt käyttämään väliotsikoita, sitä varmemmin edes ne tulevat luetuksi. - Tiivistä ja ole selkeä:
Löydätkö tekstistäsi pitkiä lauseita? Voisiko ne jakaa kahteen napakampaan lauseeseen? Entäpä löytyykö tekstistä teknistä sanastoa, ammattijargonia tai vaikeaselkoisia ilmaisuja? Nämä voivat olla raskaita lukea, vaikka teksti olisi lyhyempääkin. Luettelot:
Onko tekstisi nyt pitkä pötkö tekstiseinää? Voisiko sitä lyhentää niin, että osan sisällöstä voisi tehdä luetteloksi?
Täysleveää tekstiä ei ole mukava lukea, varsinkaan tietokoneella. Siksi suosittelemme palstoittamista – teksti saa hengittää ja näyttää kevyemmältä.
Meillä Velhovisiossa kotisivupalveluun sisältyy myös kuvamaailman suunnittelu ja tarvittaessa infografiikoiden tekeminen. Niiden avulla asiakkaasi ymmärtää nopeammin, mitä haluat viestiä.
Miten kirjoitat asiakaslähtöisesti ja hyöty edellä?
”Kukaan ei halua ostaa poraa, vaan reiän seinään.”
Pyri tekstin kirjoittamisessa pitämään näkökulma asiakkaan elämän helpottamisessa. Kukaan ei halua ostaa poraa, vaan reiän seinään, eli kärjistetysti meitä ei kiinnosta yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi, vaan se miten itse hyödymme, kun päädymme asiakkaaksesi.
Laske kotisivuiltasi, kuinka monta kertaa mainitset ”me teemme” versus ”sinä saat”. Sen sijaan, että kertoisit meistä, vaihda näkökulma asiakkaasi tilanteen, ongelman ja ratkaisun kuvailuun.
Kun kerrot palvelusi tai tuotteesi ominaisuuksista, muista aina kokeilla jatkaa ominaisuutta hyödyllä.
- Tuotteemme xyz on vallan mainio ja laadukas. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että et joudu kolmen vuoden välein ostamaan uutta kuten yleensä, vaan tuote säästää sinulle rahaa pitkällä aikavälillä. Eli voit lisätä ominaisuuden perään jatkeen ”käytännössä tämä tarkoittaa sitä….”
- Kun kerrot tuotteestasi ominaisuuden, haasta itseäsi kysymällä itseltäsi ”mitä sitten?”. Tuotteemme xyz:ssä on säänkestävä UV-pinnoite. Mitä sitten? Voit siis säilyttää sitä ulkona. Mitä sitten? Säästät arvokasta lämmintä varastotilaa. Jne.
- Saisitko mahtumaan tekstiisi ilmaisun ”Mitä tuntuisi, kun…”. Lähde ihmeessä herättämään tunneperäisiä mielikuvia tuotteesi käytöstä, jos vaan saat luontevasti sopimaan tekstiisi!
Miten tehdä tehokas toimintakehote (CTA)?
Ole selkeä myös kehotteessa – valitse mielellään vain yksi toimenpide, mitä suosittelet kotisivuillakävijän tekemään.
Sinun kannattaa jo hyvissä ajoin määrittää nettisivulle call-to-action eli toimintakehote-painike, joka kertoo, mitä toivot lukijan tekevän. Se kannattaa sijoittaa useita kertoja sivuille – banneralueelle, keskiosaan sekä sivun alalaitaan. Huolehdithan, että se erottuu kunnolla esimerkiksi kontrastivärein.
Toimintakehote voi itsessään olla hyötylähtöinen: Kyllä, haluan oppia lisää! Kyllä, haluan saada kilpailukykyisen tarjouksen! Kyllä, haluan alkaa menestyä! Toimintakehotteen yhteydessä on hyvä olla myös tekstialue, missä kerrot selkeästi, mitä tapahtuu, kun nettisivuilla kävijä suorittaa halutun toimintakehotteen loppuun.
Miksi asiakaspalautteet toimivat parhaiten myyntitekstinä?
Paras myyntiteksti ei tule sinun, vaan asiakkaasi näppäimistöltä.
Paras myyntiteksti ei tule sinun näppäimistöltäsi. Me yritykset voimme kirjoittaa vaikka mitä palveluistamme, mutta kilpailuetumme heräävät henkiin vasta kun asiakkaamme kehuvat meitä.
Asiakaspalautteen kerääminen mielletään usein vähän hankalaksi – ei oikein kehdata pyytää sitaattia markkinointitarkoitukseen. Tähän voi auttaa, kun sivuillesi on luotu selkeä palautteen keruulomake, minkä otat tavaksi lähettää asiakasprojektin loppuvaiheessa.
Kaipaatko lisää sisältöideoita?
Paras myyntiteksti ei tule sinun, vaan asiakkaasi näppäimistöltä.
- Usein kysytyt kysymykset:
UKK-osioon kannattaa sijoittaa kysymyksiä, missä voit vastata asiakkaasi tyypillisiin ostamisen esteisiin. - Selitysvideo:
Paras tapa monistaa itsesi on kuvata video, missä selität tuotteesi käyttöesimerkkejä ja hyötyjä ja saat samalla myös tuotua persoonallisuuttasi ja ammattitaitoasi esiin tehokkaammin, kuin pelkän tekstin ja kuvan välityksellä. - Pop-upit:
Pop-upit voivat olla monenmielestä ärsyttäviä, mutta tutkitusti tehokkaita ohjaamaan kohti toivottua tulosta. Tässäkin, kuten monessa muussakin markkinointiasiassa, älä mieti, mistä itse tykkäät tai et tykkää, vaan kokeile rohkeasti, mikä toimii. - Kiireen tunne:
Kiireen tunne on yksi tapa saada kävijä tekemään toivottu lopputulos. Tämä voi olla esimerkiksi tarjouksen rajoitettu voimassaoloaika, jota voi korostaa vaikka ihan ajastimella. Tai voit kertoa, että tuotetta on rajoitettu määrä. - Takuu:
Jos uskallat tarjota esimerkiksi rahat takaisin -takuuta, kynnys kokeilla palveluitasi madaltuu tehokkaasti. Me suomalaiset olemme rehellistä kansaa, sillä tutkitusti vain korkeintaan 1 prosentti käyttää hyväkseen tämäntyyppisiä takuita. Mutta mietipä mitä tällainen takuu tekee myynnillesi? Ja tällainen asiakaslupaus takuuvarmasti pitää yrityksesi tuottaman palvelun laadun korkealla!
Eikös olekin aika paljon huomioitavaa?
Autamme mielellämme sinua löytämään oikeat helmet tekstiisi.
Vinkkejä tässä jutussa on paljon, ja voi tuntua siltä, että uskaltaako sitä enää kirjoittaa yhtään mitään? Tiedämme tunteen!
Älä missään nimessä lannistu. Paras markkinointi on tehty markkinointi. Kukaan meistä ei ole täydellinen. On parempi kuitenkin tehdä kuin olla tekemättä.
Kirjoittaminen kannattaa aloittaa kirjoittamisella. Anna tulla vaan kaikkea, mitä mieleen tulee esimerkiksi tässä jutussa käsiteltyjen aiheiden ympäriltä. Tai heitä vinkit syrjään ja tee ihan omaa juttua, mikä kumpuaa sisältä. Anna luonnokseen tulla vaikka täyttä sutta!
Kun riittävästi kirjoitat, annat mahdollisuuden, että saat aikaan helmiä. Ja jokaisen helmen löytäminen on aina askel kohti parempaa nettisivustoa.
Jos innostut tulemaan meille kotisivuasiakkaaksi, autamme tekstien kirjoittamisessa esimerkiksi haastattelemalla. Olemme myös hyviä etsimään yrityksesi kilpailuedut ja asiakashyödyt vähän sekavammastakin aineistosta – sinun ei tarvitse kuin osata kertoa yritystoiminnastasi.
Tuntuiko, että et osaa tehdä omalla kotisivutekniikallasi esimerkiksi palstoitusta, CTA-painikkeita, lomakkeita tms? Mikäli tuntuu, että kotisivusi eivät taivu kaikkeen toivomaasi, niin käänny ihmeessä puoleemme ja katsotaan yhdessä näitäkin haasteita!
Jutellaanko lisää?
Tämä velhovinkin kirjoitti sinulle kotisivuvelho-Maaret. Olemme erikoistuneet yli 15 vuoden kokemuksella verkkosivutoteutuksiin, joissa on mukana ripaus taikaa : ) Ota yhteyttä mitä kimuranteimmissakin kotisivupulmissa!
