Avainsanatutkimus kertoo, mistä kannattaa kirjoittaa verkkosivuilla

Miksi avainsanatutkimus on tärkeää jokaiselle verkkosivuston omistavalle yritykselle?

Hakukoneoptimointi toimii niin, että jokaiselle sivulle valitaan oma uniikki avainsana. Sivuston hakukonenäkyvyys siis kulkee käsikädessä sivuston laajuuden kanssa. Palvelusivujen nimeäminen oikein on kriittisen tärkeää.

Jos haluat laajan hakukonenäkyvyyden, verkkosivuillasi pitää olla järjestelmällinen sisällöntuotantojärjestelmä. Tällainen on esimerkiksi blogi.

Liian usein näkee blogeja, joihon on kirjoitettu vain kuulumisia, uutisia tai muuta sisältöä, joiden otsikoissa ei ole huomioitu hakukonenäkyyttä. Näin blogin hyöty jää aika minimaaliseksi. Jos sinulla on tiedossa, mitä sanoja haetaan, blogin muokkaaminen hakukoneoptimoiduksi kirjoitukseksi ei ole vaikeaa.

Kun sinulla on käytössäsi avainsanatutkimus, tiedät mistä aiheista on järkevää kirjoittaa. Näin saat merkittävästi enemmän hyötyä sisällöntuotantoon käytetylle ajalle.

Huomaathan!

Hyvin optimoitu blogijuttu voi johdattaa kiinnostuneita sivuillesi jopa vuosikausia – siksi sinun kannattaa tietää, mistä aiheesta kirjoittaa.

Tiesithän?

Meillä Velhovisiossa avainsanatutkimuksen tekeminen kuuluu osaksi jokaista verkkosivuprojektia, eli teemme puolestasi kaiken tähän liittyvän.

Miten avainsanatutkimus tehdään?

Kerätään avainsanaideoita

Avainsanatutkimus on Excel-tiedosto, jossa sarakkeista löytyy avainsana ja sillä tehdyt haut kuukaudessa. Tavoite on sisällyttää siihen mahdollisimman laajasti kaikki palveluusi ja toimialaasi liittyvät haut. Ensin kerätään avainsanaideoita esim. seuraavista kanavista. Sanoja voi kerätä allekkain vaikkapa muistioon.

  • Sinun kokemukseesi perustuvat avainsanaideat.
    Sinä olet rajapinnassa asiakkaidesi kanssa, joten sinulla on ensikäden tieto, millaista sanastoa asiakkaasi käyttävät.

  • ChatGPT
    Katso tämän palstan alta prompti- eli kehote-esimerkki
  • Googlen ehdotukset
    Kirjoita avainsanoja Googlen hakukenttään, ja katso mitä ehdotuksia generoituu hakuikkunaan. Katso myös Ihmiset hakevat myös näitä -myös osio.
  • Tutustu asiakkaidesi käyttämään kieleen
    Kiinnitä kohderyhmäsi tapaa puhua! Tutki keskusteluita, facebook-ryhmiä, somekommentteja ja poimi idealistaan sitä kieltä, miten asiakkaasi keskustelevat ongelmista ja millaisia synonyymeja käyttävät.
  • Google Ads -tilin työkalun

    Jos yritykselläsi on Google Ads -tili, pääset etsimään lisää avainsanoja sen tarjoamasta Keyword Planner -työkalusta (Etsi uusia avainsanoja -osiosta). Kyseinen työkalu on ilmainen, ja sen voi avata käyttöösi vaikka että Google Ads -mainontaa lähtisi tekemään. Jos sen sijaan olet tehnyt Google Adsia, kurkkaa hakutermit raportti – löydät paljon hyvää dataa, miten asiakkaasi hakevat palveluitasi.

  • Muut työkalut
    Työkaluja toki löytyy enemmänkin, kuten esim. Google Trends tai Answer the Public. Jos sinulla on jo kotisivut, joille on jo asennettu Google Search Console, Kyselyt välilehdeltä löytyy paljon avainsanaideoita.

Superpromtpi ChatGPT:lle avainsanalistaukseen

”Olet hakukoneoptimoinnin asiantuntija. Teet avainsanatutkimusta [toimialasi tähän], joka tarjoaa seuraavia palveluita [listaa palvelut ja synonyymit]. Kohderyhmäni on [kirjoita tähän kohderyhmä]. Mieti, mitä hän etsii etsiessään palveluitani. Mieti myös mitä ongelmia hänellä on, mihin palveluni voisi olla ratkaisu. Mitä hän googlaa netistä? Kirjoita sata avainsanaa allekkain, jotta ne on helppo kopioida.”

Sitten vaan haetaan hakuvolyymit

Nyt sinulla vähintään toistasataa avainsana esimerkiksi muistiossa allekkain.

Jos teet itse, voit syöttää listan nyt Google Ads -tilin Keyword planneriin, osioon Tutki hakuvolyymeja. Näin saat tiedon, kuinka paljon eri sanoilla haetaan. Lataa lista exceliin omalle koneellesi. Siivoa sarakkeet, niin että jäljelleä jää avainsana ja hakuvoluumi.

Meillä Velhovisiossa tämä vaihe tehdään Ubersuggest-nimisellä maksullisella työkalulla. Listaus ladataan asiakkaallemme Google Drive -kansioon.

Huomaathan!

Kun teet kanssamme kotisivutyötä, saat asiakkaana tämän avainsanatutkimuksen itsellesi ja voit näin hyödyntää sitä blogijuttujen ideoinnissa.

Kootaan avainsanasuunnitelma Exceliin

Nyt sinulla on käytössäsi Excel-pohjainen luettelo sanoista, joiden hakuvoluumit on järjestetty suurimmasta pienempään.

Tiedostoon lisätään sarakkeet urleille, eli verkkosivuistosi alasivujen osoitteille.

Nyt on aika päättää optimoitava pääavainsana a) palvelusivuillesi b) muille sivustosi optimoitaville sivuille (kaikkia, esim. yhteystiedot-sivua ei kannata optimoida). Lisää sivujesi urlit sarakkeisiin, niin näet mitkä sanat on ”käytetty” ja mitkä ovat hyviä blogijuttujen aiheita. Voit valita yhden optimoitavan avainsanan per optimoiva sivut tai artikkeli.

Kun tämä on tehty, loput ovat käytettävissäsi blogijuttuhin. Idea on se, että näet erilaisia haettuja aiheita, mistä kirjoittaa ja varsinkin mitä avainsanoja kannattaa sijoittaa artikkelien otsikoihin. Tästä tarkempi ohje tulossa.

Huom! Avainsanatutkimus ei ole lopullinen, vaan avainsanatutkimusta kannattaa laajentaa, aina kun tulee aiheita ja avainsanaideoita mieleen.

Seuraavat eivät enää kuulu perusavainsanatutkimukseen, eli voit ne vaikka ohittaakin

Seuraavat eivät enää kuulu perus- avainsanatutkimukseen, eli voit ne vaikka ohittaakin

Vain hifistelijöille

Toissijaiset avainsanat

Meillä harvalla on resursseja kirjoittaa joka ikisestä avainsanasta omaa blogijuttua. Avainsanaluettelo kannattaa siis jakaa eri teemoihin, kts. alla ChatGPT-kehote. Näin saat ns. sanaston, mitä voit hyödyntää kussakin artikkelissa. Ja valita teeman alta ns. toissijaisia avainsanoja, jotta juttu voi lähteä nousemaan Googlessa muutamalla muullakin avainsanalla. Näistä toissijaisista voi kirjoittaa vaikka omia palstoja, niin saat myös toissijaisen avainsanan kätevästi sujautettua myös väliotsikkoon.

Vain hifistelijöille

Promtpi ChatGPT:lle avainsanojen teemoittamiseen

Lajittele nämä avainsanat teemoihin [kopioi excelistä kaikki avainsanat, joilla hakuvoluumi ei ole 0]. Lado listat allekkain, niin että teet aiheiden väliin teemaa kuvaavat väliotsikot. Lado jokaisen otsikon alle kyseiseen teemaan kuuluvat avainsanat suuruusjärjestyksessä. Lado lista tässä muodossa: avainsana 00 (00 kuvastaa hakuvolyymia).

Loihditaanko yrityksellesi hakukoneoptimoidut nettisivut?

Loihditaanko yrityksellesi hakukone-
optimoidut nettisivut?

Tämä velhovinkin kirjoitti sinulle kotisivuvelho-Maaret. Olemme erikoistuneet yli 15 vuoden kokemuksella verkkosivutoteutuksiin, joissa on mukana ripaus taikaa : ) Ota yhteyttä mitä kimuranteimmissakin kotisivupulmissa!