”En lähde tarjoamaan digitaalisen markkinoinnin paketteja, mikäli en saa tehdä sitä omalla tavallani.”

Tämä oli mielessäni takova ajatus, kun huomasin, että tarvitsen lisäkäsiä digitaaliseen markkinointiin ja kun minut oli pakotettu miettimään digitaalisen markkinoinnin pakettien sisältöjä ja hinnoittelua.

Olen toiminut Velhovision palvelunyörien pitelijänä vuodesta 2008 ja olen myös itse hoitanut yrityksessä kaikkea, mitä tarjoamme – kotisivuja, graafista suunnittelua ja digitaalista markkinointia, kuten Google- ja Facebook-mainontaa. Työmäärä on vuosien varrella kasvanut sen verran, että aika päästää irti ”kaiken tekemisestä”. Digitaalisen markkinoinnin määrätietoinen hoitaminen vaatii työtä ja koin, että haluan keskittyä yrityksen tärkeimpään markkinoinnin kivijalkaan eli kotisivujen tekemiseen.

Työurani vaikein tehtävä

Lähdin siis etsimään apukäsiä Velhovision digimarkkinoinnin linjastoon. Tämä osoittautui työurani vaikeimmaksi tehtäväksi.

Takana on siis kymmeniä tunteja haastatteluita, palavereita ja viestittelyitä. Huomasin, että on vaikea löytää yksittäistä ”super”henkilöä, sillä yleensä hallitaan hyvin vain yksi osa-alue. Yleisimmät puutteet tuntuivat löytyvän analytiikasta ja mitattavuudesta. Teknistä osaamista tarvitaan siis tekemään mainonnasta läpinäkyvää, jos joskus mietit, miksi kaikki aina messuavat osaamisen tärkeydestä.

Vaikka välillä tuntui usko loppuvan, sain voimaa ajatuksesta, että teen tämän etsimisen asiakkaitteni puolesta, että heidän ei tarvitse lähteä tähän samaan suohon.

Halusin siis löytää tekijän, jonka tekninen osaaminen on huippuluokkaa, mutta tämäkään ei vielä riitä. Halusin, että tekijä ymmärtää myös sen, että vain asiakkaan menestyminen on edellytys töiden jatkumiselle. “Haen sellaista tekijää, joka huolehtii minun asiakkaastani kuin omastaan” oli tärkein vaatimus.

Vai pitäisikö luovuttaa?

Monesti myös mietin, että saattaisi olla helpompi vaan lopettaa tarjoamasta digitaalisen markkinoinnin palveluita. Mutta sitten vuosien varrella satojen opiskelutuntien tuoma digitaalisen markkinoinnin osaamiseni olisi valunut hukkaan, ja tätä osaamista tarvitaan nimenomaan palvelun laadun takaamisessa.

Aloin myös miettiä, että mitä sitten, jos en autakaan asiakkaitani Google- tai some-markkinoinnnissa?

Monesti yrityksille digimarkkinointi on suorastaan välttämätöntä, jotta liiketoiminta lähtee lentoon. Olen turhan monta kertaa nähnyt, kuinka asiakkaalle tehdään upeat, tyylikkäät sivut tai verkkokauppa, mutta sitten vaan homma ei lähde rullaamaan. Verkkokauppiaalle esimerkiksi Google Shopping on ihan erityisen tärkeä mainosmuoto, jotta asiakkaat löytävät tuotteittesi ääreen.

Pohdin myös sitä, että miten asiakkaani sitten etsivät apua digitaaliseen markkinointiin, jos minä en digipalveluita tarjoaisi. Kokeilin Googlettaa ja törmäsin aikamoiseen digitaalisen markkinoinnin viidakkoon. En halua lähettää omia asiakkaitani tänne. Päätin ponnistella omien pakettieni kanssa, jotta olisi edes joku vaihtoehto tarjota. Joku jonka takana voisin seistä.

Heureka – löysin porsaanreiän missä tehostaa ajankäyttöä

Olin siis myös päättänyt, että en halua tehdä asioita samalla tavalla kuin monet muut. Mietin kuumeisesti, että miten voisin saada palvelun tuottamaan asiakkaalleni enemmän hyötyä. Fakta on se, että usein asiakkaitteni toimialoille voi sopia useampikin markkinointikanava, mutta yleisesti alalla on tapana on se, että jos haluat ottaa käyttöön vaikka Google-markkinoinnin lisäksi toisen markkinoinnin kanavan, vaikkapa Google Remarketingin (mitä muuten suosittelen kaikille – Remarketing tarkoittaa sitä, että voit tavoittaa asiakkaasi kotisivuilla käynnin jälkeen), tämä NOSTAA AINA kustannuksia yleisesti digimarkkinoinnin alalla.

Tämän ei välttämättä tarvitsisi olla niin. Tiedän itse kokemuksesta, että useampaa kanavaa voi hoitaa niin, että samalla päivityskerralla huollot tehdään kerralla useampaan kanavaan, eikä työaika välttämättä merkittävästi kasva. Tässä oli se ydin, mistä lähtisin hakemaan sellaista lisähyötyä asiakkaalle, mitä ei muualta välttämättä saa.

Voiko alan mainetta jopa muuttaa..? – pohti idealisti minussa

Olen vuosien varrella kuullut asiakkaitteni kautta erilaisia tarinoita digipalvelun tekijöiden palveluista. Nämä tarinat ovat ehkä kyynistäneet minua sen verran, että minulle ei olisi riittänyt, että vain suosittelen hyvää digitoimistoa. Koin, että minun pitää tuottaa itse tämä palvelu ja kantaa vastuu homman toimimisesta.

Pieni idealisti minussa uskalsi jopa haaveilla digitaalisen markkinoinnin alan maineen muuttamisesta. Pois kaikki mystisyys ja sumuverhot, tilalle järkevämpää ajankäyttöä ja läpinäkyvyyttä ja ennenkaikkea helpompi yrittäjän arki!

Olin onnekkaassa asemassa, että löysin vihdoin toimiston, mistä löytyy tiukkoihin vaatimuksiini sopivaa osaamista. Olin liekeissä! Nyt voisin muotoilla Unelmien Digimarkkinoinnin paketin, mikä käytännössä hoitaa kertaheitolla kaikki yrityksen digimarkkinoinnin tarpeet.

”Minäpä luon paketin, mikä hoitaa kaikki markkinointikanavat, hakukoneoptimoi, bloggaa ja lähes pesee asiakkaan ikkunat ja vie koiran lenkille.”

Miksi käyttöön virtuaalinen viilailuveitsi?

Realismi kuitenkin jossain vaiheessa löi silmilleni kuin märkä pyyhe. Kun lähdettiin tarkastelemaan tarkemmin, mitä digimarkkinoinnin tehtäviin oikeasti kuuluu, lista olikin yllättävän pitkä. Olinko itsekin mukisematta tehnyt nämä kaikki jutut silkasta tekemisen ilosta (minua on aina motivoinut tässä työssä oppia uutta ja toteuttaa juttuja asiakailleni – työaikaa seuraamatta)?

Huomasin myös , että osaaminen on arvokasta työtä, mikä maksaa ja näkyy pakettien hinnassa. Huom! Olin siis löytänyt alalta tekijän, jonka tuntihinta ei ollut kolminumeroinen, mikä sekin on pieni ihme.

Jouduin ottamaan virtuaalisen viilailuveitsen käyttöön ja sen avulla koitin trimmata paketeista kohtuuhintaisia. Jossain vaiheessa olin siinä tilanteessa, että enää ei voi viilailla, tai sitten paketeista poistuu myös oleellisia osioita, kuten mitattavuus, asiakaspalvelu tai ihan käytännön kehitystyö.

Lopputulos on siis samanhintainen palvelu kuin keskimäärin alalla (tai superhalpa verrattuna moniin isoihin digitoimistoihin), mutta sisältö on paljon laajempi ja se sisältää myös minun henkilökohtaisen vastuun siitä, minun asiakkaitteni markkinointi hoidetaan hyvin ja kaikki aika käytetään asiakkaan hyödyksi.

Halpa VAI hyvä?

Tiedän (suureksi harmikseni), että kaikilla asiakkaillani ei ole mahdollista ulkoistaa digitaalista markkinointia. Vaikka meilläkin on aina tavoitteena kasvaa yhdessä asiakkaan kanssa digimarkkinoinnin avulla, voi silti aloituskustannukset tuntua korkeilta.

Koitin todellakin lähes seistä päälläni, että olisin luonut ”halvan ja hyvän” palvelun, mutta kuten vanha sananlasku sanoo, voit valita joko halvan tai hyvän väliltä. Jälleenkerran idealisti minussa vielä jaksaa yrittää – mitä jos luodaan kampanjat yrityksellesi, ja tämän jälkeen koulutamme sinut hoitamaan itse markkinointiasi? Kaikki aina sanovat, että yrittäjän pitää keskittyä omaan ydintekemiseen, mutta tiedän, että asiakaskunnassani on niitäkin, jotka haluavat itse oppia markkinointia lisää. Tämäkin on ihan hyvä ratkaisu monelle.

Pääasia, että saamme auttaa sinua sinulle sopivalla tavalla digimarkkinoinnissa.

Kiitos, jos jaksoit lukea. Käypä kurkkaamassa digitaalisen markkinoinnin paketit!

Google-markkinointi
Facebook-markkinointi
Monikanava-markkinointi (tulossa)

Ps. Muuta tärkeä huomio vielä sinulle, joka harkitset digipalveluiden ulkoistamista… Varmista, että työ tehdään sinun omistamiisi mainostileihin, vaikka se tarkoittaisi aikaavievempää aloitustyötä (tämän puolesta olen rummuttanut jo vuosia). Näin saat omistaa tehdyn työn ja voit vaihtaa vaikka lennossa tekijää.

Toinen huomionarvoinen seikka on sopimuskausien pituus. Kannattaa ehkä varoa pitkiä sopimuskausia. Velhovision tuottamiin digimarkkinoinnin paketteihin EI TARVITSE SITOUTUA. Jos tuntuu, että et koe riittävästi hyötyä, varmistetaan vain, että osaat itse käyttää mainostiliä ja todellakin saat pitää yrityksellesi tehdyt kampanjat.

Tämän kirjoituksen
(viikonloppuaamuna – kuinkas muuten)
kirjoitti sinulle 

Maaret Borg
Velhovisio Digital Oy

Maaret on monessa liemessä marinoitunut mainosalan monitoiminainen ja vastaa Velhovision palveluista – kotisivuista, verkkokaupoista, graafisesta suunnittelusta sekä digimarkkinoinnin palveluista – suurella intohimolla ja aina asiakkaan kanssa samalle puolelle asettuen.