Kotisivujen tekijä

paljastaa salaisen metodinsa asiakkaita tarraavan myyntisivun suunnitteluun

Oletko miettinyt, miten kotisivujen suunnittelu kannattaa kannattaa aloittaa?

Tämä itse asiassa on erittäin oleellinen kysymys. Tätä aloitusprosessia olemme täällä Velhovisiossa miettineet ja hioneet vuosia – miten saada oleellisimmat kysymykset kysyttyä esim. kotisivujen aloituspalaverissa.

Klassikkokysymyksiä meillä on aina olleet:

  • Mistä teille tulee tällä hetkellä asiakkaat?
  • Millaista markkinointia teette nyt, entäpä tulevaisuudessa?
  • Millaisia tavoitteita teillä on? Millainen olisi täysin nappiin mennyt kotisivuprojekti?

Mutta tietoja tarvitaan lisää, jotta pystymme tekemään kotisivut, jotka oikeasti kertovat ongelmanratkaisusta eikä pelkästään teidän palvelusta.

Näin kotisivujen tekijä ja asiakas voi ideoida nettisivusisältöä helposti

Mindmap auttaa selkeyttämään “sillisalaattia”

Minä (Maaret, tämän tekstin kirjoittaja) olen aina rakastanut mindmappeja. Kotisivutyöhön kuuluu se, että käyn läpi vaihtelevan määrän aineistoja ja minun pitäisi löytää ne tärkeimmät, asiakasta kiinnostavat asiat tästä massasta.

Koska kaikki me yrittäjät olemme erilaisia, välillä minulle tulee kymmeniä sivuja lähdetekstiä, välillä asiakas ei pysty kirjoittamaan sanaakaan tekstiä. Ehkä mieluummin lähden liikkeelle liian isosta massasta aineistoa, mutta myös tyhjästä sisällön loihtiminen on mahdollista, kun apuna on google (ja nykyään myös tekoäly).

Mindmap-tekniikalla pystyn jäsennellä tietoa eri teemoihin visuaalisesti. Nykyään me myös teemme asiakkaan kanssa mindmap-suunnittelua, jotta myös asiakas huomaa, että mitä tietoa tarvitaan.

Tässä kirjoituksessa esittelen sinulle tämän mindmap-tekniikan, jotta voit soveltaa sitä omaan palveluusi.

Visualisoidaan asiakkaan matka nykytilanteesta palvelusi jälkeiseen aikaan

KUVA TULOSSA

Tässä olevassa kuvassa näet lähtötilanteen. Voit kuvitella aikajanan asiakkaasi matkasta. Vasemmalla on asiakkaasi lähtötilanne, keskellä palvelusi sekä kilpailijasi ja oikealla asiakkaasi lopputulos palvelusi jälkeen.

Jokainen osio käydään mindmap-tekniikalla läpi, ja kuvioon lisätään muistiinpanoja.

Huom! Jokaisesta palvelusta tehdään itsenäinen mindmap. Jos palvelulla on useampi eri kohderyhmä, jokaisesta tehdään mindmap erikseen. Tästä syystä kannattaa keskittyä aluksi vain tärkeimpään palveluun ja tärkeimpään kohderyhmään.

Koska ei riitä, että vain suunnnitellaan markkinoinnin kokonaisuus, se pitää vielä toteuttaa käytäntöön.

Haluatko nähdä tarkemmin videolta, kuinka täytämme esimerkkimindmappia? Tilaa sähköpostiisi Kotisivujen tehokäyttövinkit – vinkkisarjassa näytämme myös, miten mindmappia hyödynnetään konkreettisesti myyntisivun kirjoittamisessa.

Ideoimme siis kerralla kaiken tarvittavan

Kun aihepiireihin on löytynyt vastaus (tai toisin sanoen oletus), näemme yhdellä silmäyksellä kaiken mitä markkinoinnin suunnitteluun tarvitaan.

Esimerkkejä mindmapin tietojen sovelluksesta käytäntöön

  • Kun määritämme unelma-asiakkaasi profiilin, pystymme kohdistamaan tälle mainontaa näiden kriteerien avulla (ja vaikka valitsemaan samaistuttavaa kuvamaailmaa)
  • Kun meillä on oletus asiakkaan ongelmasta, tämän kuvailu on tärkeää kotisivuilla.
  • Kun tutkimme, miten asiakas etsii ongelmaan ratkaisua, löydämme vastauksen markkinointikanaviin.
  • Kun käännämme palveluidemme ominaisuudet hyödyiksi, saamme lähes valmiit tekstit nettitisivuille.
  • Kun tutkimme kilpailijoita, näemme markkinat asiakkaamme silmin ja voimme nostaa erottautumistekijöitä nettisivuillemme.
  • Kun määritämme ostamisen esteet, meillä hyvät sisällöt esim. Usein kysytyt kysymykset -osioon.
  • Kun mietimme, miksi valita meidät juuri nyt, saamme sisällön kampanjoihin (jotka tehostavat maksullista mainontaa).
  • Mindmappia kannattaa täyttää niin, että teet asiakkaastasi parhaan arvauksen. Tätä on tarkoitus tarkentaa jatkuvasti esimerkiksi asiakashaastattelujen avulla. Tästä löydät hyviä kysymyksiä.

KUVA TULOSSA

Kuvassa esimerkki mindmapista, kun suunnittelimme omaa uutta palveluamme.

Kyseessä on siis laaja markkinoinoinnin kokonaisuus, joka on suunnattu hyvinkin tarkalle kohderyhmälle (b2b-palveluyrittäjät, joiden näkyvyyttä voi kasvattaa sisältömarkkinoinnilla).

Miksi olemme rajanneet kohderyhmän näinkin tarkasti?

Näin erotumme kaikkea kaikille -markkinoinnista.

Kumpi resonoi Kristaa?

Tapaa Krista, kuvitteellinen henkilö, joka on kirkastunut esimerkiksi meidän unelma-asiakkaaksi.

(Kuvittele tähän kuvaus omasta unelma-asiakkaastasi.)

Krista tekee työnohjausta yrityksille. Hän on erinomainen työssään, mutta hänellä on vaikeuksia saada asiakkaat tietämään Kristan yrityksestä, työnohjauksen hyödyistä sekä erottumaan kilpailijoista. Lisäksi hän kamppailee ajan riittävyyden kanssa – olisi aivan painajainen lähteä panostamaan markkinointiin, kun oma aika ei vaan riitä.

Voi kun joku tulisikin apuun, tuotteistaisi osaamisen helposti ostettavaksi ja valjastaisi digimarkkinoinnin levittämään tietoisuutta Kristasta ja hänen tuottamansa palvelun muutoksista yrityksissä.

Kumpi resonoi Kristaa (tai sinun unelma-asiakastasi)…

Mainosviesti, jossa sanotaan, että ”Hei yrittäjä, meiltä saat apua markkinoissa”

vai

”Hei asianatuntijarittäjä, joka teet muutoksia asiakasyrityksellesi! Säästämme aikaasi tekemällä puolestasi kaiken teknisen ja autamme paketoimaan ja tuotteistamaan osaamistasi houkuttelevasti. Katso tästä referenssejä (juuri sinun toimialaltasi). Pidämme huolen, että näyt maalta, mereltä ja ilmasta ja osaat jatkossa hoitaa markkinointiasi kevyesti, läpinäkyvästi ja kannattavasti.”

Eli kun puhuttelemme juuri Kristaa, Kristasta tuntuu, että hänen ongelmiaan ymmärretään ja osataan ratkaista.

Mindmap-tekniikan avulla voit heittää hyvästit ongelmalle, että mitä tekstiä keksiä myyntisivulle

Kun teemme myyntisivun huolella, oikeasti asiakkaan arjen ongelmiin purren, saamme samalla loihdittua sabluunan, jota voimme soveltaa samalla tavalla toiselle kohderyhmälle. Näin saat luotua hyvän myyntisivun rungon ja sen jälkeen sinulla on helppo ideoida kiinnostavaa ja houkuttavaa tekstiä ihan mille tahansa palvelulle / kohderyhmälle.

Nyt kun meillä on hallussa ideointityökalu, voidaan siirtyä käytäntöön. Tilaa kotisivujen tehokäyttövinkit tästä, niin näytämme millainen myyntisivu mindmapin avulla voidaan luoda.

Helppous ja tehokkuus eivät kulje käsikädessä

Oletko saanut Googlelta tutustumiskupongin Google Ads -markkinointiin? Niin meistä kaikki ja sehän houkuttaa helposti kokeilemaan Googlen mainostyökalua. Ammattimainen tekeminen tarkoittaa käytännössä sitä, että näet kristallinkirkkaasti mainonnan tulokset, mutta tämä myös vaatii mainostilin hallinnan osaamista.

Google tarjoaakin vasta-alkajalle helpon tavan aloittamiseen ja näin ollen päädyt todennäköisesti tekemään Google opastuksella Smart Campaign -kampanjan. Tässä vaihtoehdossa on piilotettu oleelliset asiat, kuten esimerkiksi se, että ovatko mainoksesi kiinnostavia ja onko kampanjan tuoma kävijäliikenne lainkaan relevanttia.

Ei hätää – pääset pois Smart Campaign -versioista etsimällä työkalujen yhteydestä Ammattilaistili -näkymän.

Tarvitsetko apua markkinointiin?

Me Velhot tarjoamme avuksesi esimerkiksi seuraavia palveluita

Hyvät kotisivut yrityksellesi

Saat meiltä nykyaikaiset kotisivut, jotka hurmaavat asiakkaasi!

Kotisivut ja digimarkkinointi

Valitse tämä, jos haluat nostaa yrityksesi näkyvyyden ihan uudelle tasolle!

Lataa maksuttomat vinkit

Haluatko oppia hyödyntämään kotisivujanne tehokkaammin myynnin tukena?

Jutellaanko lisää?

Olen Velhovision Maaret ja toimin meillä kotisivujen ja markkinoinnin suunnittelijana. Jos kaipaat apua työarkenne helpottamiseen, varaa ihmeessä veloitukseton aivoriihi ajanvarauskalenteristamme.

Kun seuraat Velhovision instaa, pysyt parhaiten ajan tasalla myös tulevista markkinointivinkeistä: instagram.com/velhovisio