Kotisivuihin liittyvää
Sivu: Yleensä kaikki mikä näkyy sivuilla valikossa, ns. staattinen pysyvä sisältö.
Artikkeli: Muuttuva sisältö, kuten blogikirjoitukset, uutiset, palveluesittelyt, ns. dynaaminen sisältö.
Lisäksi kotisivullasi saattaa olla ns. portfolio-tekniikalla päivitettävä näyttävä uutispalsta, vastaa edellä kuvailtuja artikkeleita.
Tiesitkö, että verkkokauppojen toteutuksessa toimituskulujen määrittäminen voi olla jopa haastavin osio?
Tämä johtuu siitä, että meidän pitää rakentaa verkkokauppajärjestelmä laskemaan toimituskulu automaattisesti tuotteen hinnan päälle, tilasi asiakas sitten yhden tuotteen tai enemmän. Toimitustapoja on paljon ja hinnatkin vaihtelevat sen mukaan, oletko sopimusasiakas vai et. Hintatiedot pitää tulla asiakkaalta ja tätä varten saatat tarvita Postin pakettien hinnastoa.
Toimituskulujen määrittämiseen vaihtoehtoja ovat esimerkiksi seuraavat tavat:
Yksinkertaisin tapa: voit ilmoittaa kiinteän toimituskulun kaikille kauppasi tuotteista tai tuoteluokille. Mikäli asiakas tilaa useamman tuotteen, toimituskulua ei kannata veloittaa montaa kertaa (tai muuten toimituskulut menevät helposti todella kalliiksi), vaan tällöin kiinteä toimituskulu veloitetaan kerran. Kannattaa miettiä, montako tuotetta voit toimittaa määrittämälläsi toimituskululla. Voimme joko määrittää maksimitilausmäärän tai sitten voit harkita, lähetätkö tuotteet tietyn tilausmäärän ylittäessä rahtivapaasti tai määrittämälläsi kiinteällä toimituskululla, vaikka todelliset kulut olisivat isommat.
Monipuolisempi tapa: jos haluat, että useamman tilauksen toimituskulu kasvaa toimitusmäärän kasvaessa, tämä onnistuu painon määrittämisen avulla. Tällöin kaikki kaupan tuotteet pitää lisätä yksikköpainon kanssa. Voimme määrittää eri hintaisia toimituskuluja eri painoisille tilauksille. Tässäkin tavassa voit miettiä, olisiko kaupassasi joku tilaussumma, minkä jälkeen toimitus olisi rahtivapaa.
Ilmaiset toimituskulut tietyn summan ylittävissä tilauksissa on suosittu tapa verkkokaupoissa ja kannustaa isompiin tilausmääriin.
Milloin ja miksi sopimus Postin kanssa? Postin sopimusasiakkaana saat jonkin verran edullisemmat hinnat. Karkea nyrkkisääntö on, että sopimus Postin kanssa alkaa kannattaa, kun postituksia on yli 50 kpl kuussa, mutta tietysti tähän vaikuttaa tuotteiden yksikköhinta. Tärkeämpää kuitenkin on huomioida, että vain Postin sopimusasiakkaana voit ottaa käyttöön SmartShip-palvelun. Tämä esimerkiksi sujuvoittaa kuljetusasiakirjojen laatimista ja toimitusten seurattavuutta seurantakoodin avulla.
Mietitkö Matkahuoltoa vaihtoehtona? Tällä hetkellä toimituslisäosamme tukevat Matkahuollon sopimusasiakkaita. Kysy lisää, mikäli Matkahuolto toimitusvaihtoehtona kiinnostaa. HUOM! Tekemämme verkkokaupat sisältävät oletusarvoisesti yhden toimituskanavan kuntoonlaiton. Jos haluat toimittaa tuotteita esimerkiksi sekä Postilla että Matkahuollolla, tarvitaan maksullisia lisäosia, joiden hinta-arvio on noin 50 – 100 eur.
Haluatko, että asiakas voi valita paketin toimituspisteen mieleisekseen? Tämä on mahdollista vaikket olisikaan Postin sopimusasiakas, mutta yleiset SmartPost-laatikot tuovat omat haasteensa tähän vaihtoehtoon, koska niiden tilavuus on rajattu. Verkkokauppiaan täytyy selvittää montako tuotetta enintään mahtuu SmartPost-laatikkoon. Kun nämä tiedot on selvitetty, voidaan mahdollistaa SmartPost-lähetys tietyille tuotteille ja maksimitilausmäärän näille. Helpompi tapa on aktivoida toimituspistevalinta ilman SmartPost-mahdollisuutta.
https://www.shipit.fi/palvelut/verkkokaupoille.
https://www.shipit.fi/palvelut/ohjeet/ulkomaankauppa-ja-alv
https://www.zoner.fi/ulkomaanmyynti-ja-arvonlisaveron-laskeminen-verkkokaupassa
Ylivoimaisesti suosituin verkkomaksutapa, mitä asiakkaillemme tällä hetkellä asennamme on Visma Pay, kts. linkki hinnastoon.
Lisäksi olemme asentaneet paljon myös CheckOuttia sekä PayTrailia.
Käyttämämme Gravity Forms -lisäosa on GDPR yhteensopiva. GDPR asetus ei kiellä henkilötietojen keräämistä vaan se määrittelee kuinka kerättyjä tietoja säilytetään.
Lomakkeelle on saatavilla maksullinen lisäosa nimeltä Gravity Forms Encrypted Fields, jolla voidaan salata esim. henkilötunnus -kenttä. Salatun kentän tietoja ei välitetä sähköpostitse vaan ne tallentuvat lomakkeen tietokantaan. Tietokantaan voidaan rajoittaa pääsy vain tietyille henkilöille, jotka pääsevät lukemaan salatut kentät. Lomakkeiden tietokantaan voidaan asentaa myös aikaraja, kuinka kauan tietoja siellä säilytetään. Voidaan esim. määritellä, että tiedot ovat kannassa 30 päivää jonka jälkeen ne poistetaan automaattisesti.
Sivuston toiminnalle välttämättömille evästeille ei tarvitse pyytää erikseen hyväksyntää. Jos sivustolla on käytössä markkinointiin tai sivuston käytön analysointiin liittyviä evästeitä esim. Google Analytics, niin sille täytyy pyytää hyväksyntä.
Evästebannerin teksti voisi esim. olla: ”Tämä sivusto käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Valinnoistasi riippuen voimme käyttää evästeitä myös sivuston käytön analysointiin.” Sitten on tapana sijoittaa linkki lisätietoon, jossa kerrotaan tarkemmin näistä ei-välttämättömistä evästeistä. Alle voidaan sijoittaa sitten napit, jossa vaihtoehdot ”Hyväksy kaikki evästeet” tai ”Hyväksy vain pakolliset evästeet”. Hyväksy vain pakolliset evästeet -nappia klikkaamalla välttämättömät evästeet tulevat käyttöön, mutta esim. se Google Analytics ei.
Todennäköisesti Facebookin token täytyy päivittää. Teet sen seuraavasti:
- Mene ohjauspaneeli – > Social Apps -> Flow-Flow
- Mene välilehdelle AUTH
- Klikkaa Refresh Token ja tallenna tämän jälkeen muutokset
Kun lisäosa seuraavan kerran käy tarkistamassa päivitykset, (asetuksista riippuen 1h – 1vrk) niin tilanne pitäisi olla korjaantunut.
Muita kysymyksiä
Google optimoinnilla pyritään saamaan sivustosi löytymään Googlen hakutulosten luonnollisiin (maksuttomiin) hakutuloksiin. Tämä on pitkäjänteistä ja hidasta sekä edellyttää juuri oikean tyyppistä sisältöä kotisivuilla. Google markkinoinnin avulla voidaan sijoittautua hakutulos-sivun yläreunaan, mainosalueelle.
Facebook Business Manager on ammattilaistyökalu facebook-mainosten luomiseen. Etuina sen käytössä ovat mm. mahdollisuus tavoittaa kotisivuilla käyneet, luoda näistä ns. kaksoisolentokohderyhmiä (= Facebookin algoritmin mukaan voisivat olla kiinnostuneita yrityksestäsi) sekä mahdollisuus postata mainoksia myös tarinoihin ja Instagramiin.
Kun teet mainontaa esimerkiksi Google Adsin tai Facebookin kautta, konversioilla voit seurata esimerkiksi kuinka moni jättää tarjouskyselyn. Konversio voi tarkoittaa myös vaikkapa sähköpostilistalle liittymistä tai verkkokauppaostosta.