Kotisivumaailma

B

Kotisivujen yläosan pääkuva. Bannereita voi olla monenlaisia – usein etusivulla on banner, jossa vaihtuu useampia kuvia. Eri alasivuilla voi olla erilaiset bannerit. Sitten on olemassa ns. automaattinen banner, mikä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi uutisjutuissa on aina sama tietty geneerinen kuva. Sivusto, missä kaikkia edellä mainittuja bannereita käytössä on esimerkiksi tekemämme www.kiertotaloudestakasvua.fi

C

Toimintokehote – tyypillisesti myyntisivun alareunassa kissankokoisin kirjaimin oleva painike, missä lukee esimeriksi TILAA! KYSY TARJOUS! KOKEILE!

L

Tuotteen tai palvelun myyntisivu, mikä koostaa tiiviiseen infopakettiin syyt ottaa yhteyttä ja päättyy aina CTA-painikkeeseen.

Suunnitelma esimerkiksi kotisivujen uudesta etusivusta, mikä tyyppillisesti sisältää bannerin, esittelytekstin, nostoja sivun eri osioihin. Leiskasta voi päätellä fontti- ja värimaailman, sekä siinä hahmotellaan jo valikon rakennetta. Kotisivujen työnkulussa yleensä toimitaan niin, että vedoksen jälkeen alasivusuunnitelmat tehdään suoraan nettisivuille.

O

One-page sivusto on mainio vaihtoehto esimerkiksi yrityksen juuri perustaneelle tai yritykselle, joka ei tarvitse laajaa saittia. Katso esimerkkejä nylander.fi ja www.valkeakoskenpienvarastot.fi – olisitko kiinnostunut tällaisestä käyntikorttityyppisestä toteutuksesta? Katso hinnasto Kotisivut ja verkkokaupat.

P

Onko sinulla ajankohtaisia asioita, mitä olisi hyvä jakaa eri aihepiireihin? Inspiroidu ja katso esimerkki näyttävästä ajankohtaista-palstasta osoitteessa www.waltikka.fi

S

EU on määrittänyt saavutettavuuskriteeristön, mitkä koskevat julkishallinnon verkkosivustoja. Tavoitteena on, että toimintaesteiset henkilöt  voivat sujuvasti käyttää verkkosivustoja eri apuvälinein. Esimerkiksi näkövammaisia varten sivuston kontrastit pitää olla riittävät ja sivusto luettavissa ruudunlukuohjelmin. Liikuntarajoitteisia varten sivustoa täytyy pystyä käyttämään näppäimistön avulla.

Esimerkkejä tekemistämme saavutettavista sivuista on mm. www.opiskelijakuntakaakko.fi sekä www.kiertotaloudestakasvua.fi.

Search Engine Optimization eli tuttavallisesti SEO -asioiden huomiointi kuuluu kotisivujen tekijän perusammattitaitoon. SEO-työt on hyvä hallita myös itse, jos esimerkiksi luot sisältöä kotisivuillesi. Tee-se-itse SEO-ohjeet löytyvät asiakasohje-sivustoltamme (kohdasta 3.5), jonne asiakkaamme voivat luoda tunnukset itse. Myös ei-vielä asiakkaat ovat sydämellisesti tervetulleita tutustumaan kotisivujen päivitysohjeisiin. Tutustu ja luo tunnukset osoitteessa www.velhopaja.fi/tuote/asiakasohjeet
Muodostaa www-osoitteesi alkuun turvallisuutta ilmaisevan https://-alun. Mikäli tällainen puuttuu sivustosi alusta, sivuille tulijalle ilmoitetaan, että kyseinen sivusto ei ole turvallinen. Saat SSL-suojauksen kuntoon pyytämällä sen webhotelliltasi.
Some-seinä on uusi suosittu tapa tuoda näyttävästi esiin somepäivityksiä eri kanavista kotisivuille. Malli someseinästä löytyy esimerkiksi Kiertotaloudesta kasvua -sivun etusivulta. Kysy lisää, jos haluaisit tällaisen omille sivuillesi!

T

Jos kotisivut olisi ajoneuvo, teema olisi ikäänkuin kotisivujen moottori. Sen avulla voi esimerkiksi rakentaa ulkoasun ja sitä voi ns. tuunata erilaisilla lisäosilla. Me Velhovisiossa teemme kotisivuja laadukkaalla Avada-nimisellä teemalla, millä meidän asiakkaatkin voivat muotoilla sisältöä koodiin koskematta.

Onko kotisivujesi tietoturvaa mietitty? Onko sivuillasi ylläpito kunnossa? Jos sinulla on avoimen lähdekoodin kotisivualusta (etkä siis maksa kotisivualustasta mitään), sivuillasi voi olla tietoturvariski. WordPress-maailmassa sivuston tietoturvaa voi parantaa huolehtimalla säännöllisillä teemaa, julkaisujärjestelmää ja lisäosia koskevilla päivityksillä. Jos haluat mielenrauhaa, tutustu asiaan lisää täältä.

W

WooCommerce on Wikipedian lähteen mukaan tällä hetkellä maailman suosituin verkkokauppa. Eli kyseessä on lisäosa, millä saat monipuolisesti tuotteita, palveluita tai digituotteita myyntiin. Verkkokauppa on monesti myös hyvää asiakaspalvelua, koska tuotteet tyypillisesti helppoja ostaa. Nyt mielikuvitus kehiin – olisiko omalla toimialallasi mitään, mitä voisi myydä verkkokaupassa? Sen ei tarvitse olla fyysinen tuote, se voi olla myös paketoitu osaaminen, mikä on helppo asiakkaan hahmottaa ja tehdä ostopäätös. Meidän lempireferenssimme verkkokaupoista on lämminhenkinen ja sympaattinen Kirppis Siisonin kauppa.

Digimarkkinointi

F

Facebook-mainonnan aloittamisen ensiaskelia on aina Facebook pikselin asentaminen verkkosivuille, sillä se mahdollistaa Facebook-mainonnan ihan uudella tasolla. Se mahdollistaa esimerkiksi, että voit tavoittaa mainoksillasi kotisivuilla käyneet. Esimerkiksi, jos joku on käynyt vaikkapa tuotesivullasi, voit kohdistaa hänelle tähän tuotteeseen liittyviä kampanjoita. Tai voit tavoittaa mainoksilla ne ihmiset, jotka ovat tutustuneet yritykseesi vaikkapa blogikirjoituksen kautta. On aina tehokkaampaa mainostaa silmäpareille, jotka jo tuntevat yrityksesi verrattuna täysin ns. kylmään yleisöön.

G

Google Ads -kampanjoiden rakentelu (ja alan opiskelu) on kuulunut Velhovision arkeen jo ihan alusta asti. Google Adsin avulla ohjaat kävijöitä sivuillesi, joilla on jo akuutti ongelma, koska he ovat googlanneet ongelmaansa ratkaisua netistä. Google Remarketing (tai Retargeting) tarkoittaa sitä, että voit näyttää yrityksestä kuvamainoksia esimerkiksi kotisivuilla käyneelle. Tämä on mainio tapa muistuttaa yrityksesi tarjoamista ratkaisuista ja palauttaa asiakas myyntitunneliin. Google Shopping on ihan uusi aluevaltauksemme, minkä avulla voimme luoda verkkokauppasi tuotteista automaattisia kuvamainoksia Google hakujen yläosaan. Kysy ihmeessä lisää!

K

Auttaa markkinoinnin mittaamisessa. Konversio voi olla esimerkisi yhteydenottolomakkeen täyttö tai ostos verkkokaupassa.

S

Meidän maailmassamme some-markkinointi tarkoittaa Facebook Business Managerilla luotua monipuolista Facebook- ja Instagram -mainontaa, minkä erityispainotuksia ovat Facebookin oman algoritmin hyödyntäminen ja tulosten mitattavuus. Ps. Shh… ethän kerro kellekään, mutta meillä tehdään parhaillaan verkkokurssia nimenomaan Facebook-mainonnan tee-se-itse -perusteista. Pysy kuulolla!

S

U

Mikä on teidän yrityksellenne tärkein kilpailutekijä? Mikä tekee teidän palvelustanne ainutlaatuisen, suorastaan vastamattoman?  Tätä haastatellaan sinulta, mikäli aloitat meidän kanssa kotisivuprojektin. Tämä nimittäin helpottaa kotisivujen suunnittelua, kun tunnemme teidän yrityksen kilpailuedun ja voimme näin jalkauttaa ne osaksi teidän markkinointiviestinnän kärkeä.