Sisällöntuotanto kasvattaa kävijäliikennettä
Tsekkilista blogijutun kirjoittajalle
Oletko kiinnostunut ottamaan blogin hyötykäyttöön? Ihanaa! Lukaise vielä Velhovinkit, niin saat mahdollisimman paljon hyötyä kirjoitustyöstäsi!
Miksi ihmeessä blogi kotisivuille?
Olen törmännyt lukemattomat kerrat seuraaviin tilanteisiin:
Kotisivuille luodaan blogi, mutta sitä ei käytetä muuhun kuin hyvän joulun toivottamiseen.
Tai sitten blogia käytetään kuulumisten kertomiseen, ilman tarkkaa suunnitelmaa. Tämän tunnistaa siitä, että blogijuttu on nimetty esim. Messukuulumiset sisustusmessuilta. Kun sen sijaan blogi voisi olla nimetty Kevään trendivärit sisustuksessa – messukuulumiset sisustusmessuilta. Kukaan ei googleta ”messukuulumisia”, mutta sen sijaan ”kevään trendivärejä” etsitään kyllä.
Jälkimmäinen harmittaa siksi, koska tiedän, että blogijuttujen kirjoittamiseen menee sitä arvokkainta, eli yrittäjän aikaa. On todella hyvä, että kirjoittaminen lähtee sydämestä – eli halutaan kirjoittaa blogia, mutta pienillä muutoksilla juttu voidaan optimoida myös löytymään netistä.
Summa summarum
Jokainen blogiin luotu uusi sivu voi tuoda kävijäliikennettä uudella avainsanalla. Blogi siis laajentaa hakukonenäkyvyyttä.
Huomaathan!
Hyvin optimoitu blogijuttu voi johdattaa kiinnostuneita sivuillesi jopa vuosikausia – siksi sinun kannattaa tietää, mistä aiheesta kirjoittaa ja miten.
Blogi voi olla paljon muutakin kuin blogi – se on järjestelmä sisällöntuotantoon
”Ei meidän toimialasta voi kirjoittaa blogia.” Sinulle voi tulla mielikuva blogista, että siellä on pitkiä puuduttavia asiantuntijapostauksia.
Blogin ei tarvitse olla vain blogi.
Toinen ilmaisu voisi olla sisällöntuotantojärjestelmä, jonka käyttötarkoitukset suorastaan räjäyttävät pankin! Faktahan on se, että yrityksen kotisivujen palvelusivuille ei kannata kirjoittaa maan ja taivaan väliltä kaikkea tekstiä, mitä ehkä tulisi mieleen. Tätä tiedon syventämistä varten on blogi juuri omiaan.
Tuntuuko, että asiakkaasi eivät tiedä, miksi palvelusi ovat oikeasti hyvä ratkaisu heidän ongelmaansa? Sisällöntuotannon avulla saat osaamisesi konkreettisesti näkyväksi ja voit kertoa yksityiskohtaisemmin, miten yrityksesi voi auttaa juuri kyseistä asiakasta.
Sisältöä voidaan eri kohderyhmille ja eri ostopolun vaiheisiin, kuten oppaita, asiakaskeissejä, tarjouksia ja kampanjoita. Tuntuuko, että kirjoitat uudelleen samoja juttuja asiakkaillesi? Kun teet asiakasohjeita blogiin, voit säästää aikaa, kun voit linkata blogijutun tai kopioida sieltä tekstit meiliisi.
Eikö sivuillasi ole vielä järjestelmää sisällöntuotantoon?
Pääset kätevästi alkuun kanssamme tutustumalla:
Tutustu blogin kuntoonlaitto ja sisältösuunnittelu -tarjoukseemme tai
hyödynnä Huolet pois -markkinointipalveluamme.
Tässä sisällöntuottajan checklist
Jos sinulla on valmis juttu jo, ja tiedät mikä on sen optimoitava avainsana, voit hypätä suoraan kohtaan 4. Keltaisella korostetut laatikot ovat tärkeimmät.
Valitse avainsana avainsanatutkimuksen perusteella
Avainsanatutkimus on välttämätön hakukoneoptimointityössä – muuten et tiedä, haetaanko huolella tuotettua blogijuttua ollenkaan. Jos sinulla ei ole vielä käytössä avainsanatutkimusta, voit lukea avainsanatutkimuksen tekemisestä täältä.
Avainsanatutkimus siis kertoo, kuinka paljon eri avainsanalla haetaan.
Tutkimus on sen takia muokattava Excel-pohjainen tiedosto, sillä siihen on tarkoitus merkitä aina, kun joku avainsana ”käytetään” eli valitaan optimoitavaksi. Listalta valitaan joku avainsana, jota ei vielä ole käytetty eli siitä aiheesta ei ole tehty blogikirjoitusta.
Avainsanatutkimus on välttämätön hakukoneoptimointityössä – muuten et tiedä, haetaanko huolella tuotettua blogijuttua ollenkaan. Jos sinulla ei ole vielä käytössä avainsanatutkimusta, voit lukea avainsanatutkimuksen tekemisestä täältä.
Avainsanatutkimus siis kertoo, kuinka paljon eri avainsanalla haetaan.
Tutkimus on sen takia muokattava Excel-pohjainen tiedosto, sillä siihen on tarkoitus merkitä aina, kun joku avainsana ”käytetään” eli valitaan optimoitavaksi. Listalta valitaan joku avainsana, jota ei vielä ole käytetty eli siitä aiheesta ei ole tehty blogikirjoitusta.
Onko sanalla hakuliikennettä?
On turha kirjoittaa sellaisesta aiheesta, mitä ei haeta.
Millainen on sanan hakuintentio?
Tämä tarkoittaa sitä, millainen tarve on tätä sanaa etsivällä? Esimerkiksi jos googletetaan sanalla ”juhlat”, voi tätä sanaa käyttävän mielessä olla vaikka ideointi, millaiset juhlat järjestäisi. Tämä on myös liian laaja avainsana, eli ei ole mahdollisuuksia nousta googlessa.
Sen sijaan hakusanan ”juhlatila Tampere” hakuintentio on kaupallinen, eli asiakas on aidosti ostoaikeissa vertailemassa tamperelaisia juhlatilojentoimittajia.
Kannattaa keskittyä ensisijaisesti kaupallisiin hakuintentioihin.
Millainen on sanan kilpailutilanne?
Helpointa on tarkastaa tämä googlettamalla ko. sana. Esimerkiksi sanalla ”autokorjaamo” hakutulokset täyttyvät isoista valtakunnallisista ketjuista, jotka ovat tehneet hakukoneoptimointia suurella budjetilla jo vuosia ennen sinua. Googlen ykkössivulle mahtuu vain kourallinen toimijoita, joten em. kaltaisia jättiläisiä on mahdoton voittaa.
Mikäli avainsanalla löytyy oman yrityksesi tyylisiä toimijoita, tällöin sana on hyvä valinta.
Muista myös monisanaiset avainsanat
Mikäli kilpailutilanne on kova yleisimmillä toimialasi sanoilla, kokeile ihmeessä miettiä, voisiko sanasta luoda useamman sanan yhdistelmä. Esimerkiksi liian kilpailtu ”autokorjaamo” sanan pitkä muoto voisi olla esim. ”autokorjaamo hybridiautoille Tampere” tai ”auton ilmastointihuolto Helsinki”. Näissä kilpailutilanne on luonnollisesti matalampi.
Tärkeää – ei ole tarpeen tehdä jokaisesta saman runkoisesta sanasta erillistä juttua
Usein avainsanatutkimukseen kertyy paljon taivutusmuotoja samasta sanasta. Ei ole järkevää ajankäyttöä kirjoittaa jokaisesta erillistä artikkelia. Tällöin avainsanat voi järjestää niin, että samantyyppiset sanat optimoidaan yhteen samaan juttuun.
On toki tärkeää valita artikkelille yksi tärkein pääavainsana, mutta näitä ”ylimääräisiä” sanoja voi käyttää hyvänä sanastona, joita sujauttaa luontevasti juttuun.
Luodaan otsikko ja mietitään sisältö
Millaisia otsikoita? Kun avaat jutun, katso minkä tyyppistä sisältö on. Onko juttu blogijuttu vai palvelusivu? Sivuillesi kannattaa luoda sen tyylistä sisältöä, mitä Google on nostanut korkealle.
Millaisia väliotsikoita sivuilta löytyy? Voit poimia sekä otsikot että väliotsikot itsellesi talteen inspiraatioksi. HUOM. tärkeää! Ikinä ei saa käyttää samoja otsikoita tai tekstejä mitä kilpailija on luonut. Jos luot ns. dublikaattisisältöä, eli kopioit toisen tekstiä, se on huono signaali Googlelle.
Se voi olla esim. Word-tiedosto, tai voit tehdä jutun suoraan nettisivuillesi luonnostilaan.
Aloita avainsanalla ja pidä se perusmuodossa taivuttamattomana, mikäli vaan mahdollista. Tämän jälkeen voit luoda vapaamuotoisen otsikon. Tärkeää! Otsikko kannattaa miettiä mahdollisimman kiinnostavaksi (keksitkö oikein juorulehtimäisen klikkiotsikon?).
Voit pyytää ChatGPT:tä ideoimaan, vaikkapa 20 otsikkoaihetta. Voit myös ohjeistuksessa pyytää tekemään kaikista näistä vaikka 5 variaatiota.
- Kysy kysymys: Etsitkö (oma toimialasi), joka auttaa sinua (saavuttamaan toivotun tuloksen). Etsitkö kirjanpitäjää, joka auttaa sinua ymmärtämään numeroitasi?
- Käytä numeroita: Numerot viestivät lyhyttä ja selkää sisältöä, esim. Neljä vinkkiä miten (saavutetaan toivottu tulos)
- Heitä hyvästit vaihtoehtoisille ikävämmille ratkaisuille: Ei enää (harmia x, harmia y eikä harmia ö)
- Otsikoi kuin juttusi olisi uutinen – Vihdoin kengät, jotka eivät enää hierrä. Uutuus! Esittelyssä! Odotettu!
- Käsky: Tee näin, niin saavutat (toivottu tulos)
- Miksi, kuinka: Näin asiakkaamme sai (ongelman x) korjattua (lopputuloksella y). Lue, miksi (tuotemerkki) kengät eivät enää hierrä!
Huom! Jos avainsana ei vain millään sovi otsikon alkuun, optimoitava avainsana voidaan sijoittaa otsikon yläpuolelle erikseen. Voit katsoa tästä Velhovinkin otsikoinnista esimerkkiä. Optimoitava avainsana on pienellä pääotsikon yläpuolella.
Näin luot hakukoneita ja käyttäjää kiinnostavaa sisältöä
Onneksi kaukana ovat ne ajat, kun hakukoneoptimointi oli yhtä kuin mekaanista avainsanojen toistoa. Google suorastaan rankaisee sivustoja, joissa on viljelty liikaa avainsanaa.
Vaikka kuinka houkuttaisi, älä pyydä tekoälytyökalusta, että tee minulle blogijuttu aiheesta x. Tällainen pyyntö tuottaa hyvin yleisluontoista, kliseistä tekstiä ja joka ei oikeasti palvele käyttäjää. Siksi Google ei arvosta tällaista geneeristä sisältöä. Toki tekoälytyökaluja kannattaa hyödyntää oman tekstin paranteluun, mutta silloinkin on tärkeää osata promptata oikein.
Asiakasta auttava ja palveleva teksti on samalla aina myös hakukoneoptimoitua tekstiä, sillä Google arvostaa sitä, että tiedon etsijälle tarjotaan uniikkia sisältöä, joka ratkaisee asiakkaan ongelman.
Vain harvoin hyvä teksti on ristiriidassa hakukoneoptimoidun tekstin kanssa, mutta mikäli tällainen tilanne tulee vastaan, kannattaa valita se vaihtoehto, mikä palvelee paremmin asiakasta.
Nykyään on helppo generoida tekstisisältöjä ChatGPT:llä ja muilla kielimalleilla, mutta jos lopputulos on kädenlämpöistä bulkkisisältöä, Google ei arvosta sitä. On kuitenkin fakta, että tekoäly nopeuttaa ja parantaa laatua, jos sitä osaa käyttää oikein.
Hyvä työnjako voisi olla se, että kirjoittaja hahmottelee sisällön omin sanoin vapaasti (näin teksti pysyy uniikkina), ja pyydetään parantamaan lopputulosta tekoälytyökaluilla (tekstiä voi tiivistää, sujuvoittaa ja bongata kirjoitusvirheitä).
Mutta tässä on aina riski, että tekoäly siloittaa kirjoittajan oman äänen ja särmän. Siksi tekoälyä kannattaa hyödyntää vain harkitusti, koska omaäänisyys ja aitous ovat tulevaisuuden kilpailuvaltteja.
Koska maailma menee koko ajan kohti sitä, että tekoäly tarjoaa vastauksen jopa jo Googlen hakukentässä, on jokainen sivuille tulija äärettömän tärkeä. Asetu siis asiakkaasi saappaisiin – millainen ongelma hänellä on? Ilmaise teksteissä, että ymmärrät tämän ongelman, miltä se tuntuu ja mistä se johtuu. Tarjoa napakka ratkaisu – se voi usein olla linkki palvelusivuillesi.
- Omat näkökulmat, esimerkit ja tarinat eli sellainen sisältö, mitä tekoäly ei voi luoda.
- Tarjoa Googlelle uniikkia asiantuntijasisältöä esimerkiksi tekemällä tutkimuksia ja vertailuja.
- Googlessa ja sivun silmäilijässä on paljon samaa – kaikki mikä helpottaa hahmottamaan sivuston sisällön nopeammin on hyvä juttu. Miten voisit asemoida tekstiä pitkien tekstipötköjen sijaan kiinnostavammin? Tällaisia elementtejä ovat esim. luettelot, nostolaatikot, väliotsikoinnit, lyhyet palstat.
- Myös kuvitus on silmäilyä helpottava elementti. Miten sivustoa voisi kuvittaa niin, että sisältö olisi helpommin hahmoteltavissa esimerkiksi kuvilla ja infografiikalla. Muistathan, että kuvia ei saa lisätä liian painavana, vaan ne kannattaa ensin rajata tietyn kokoiseksi ja keventää esim. Canvalla.
Mikä erottaa ihmisen kirjoittaman tekstin tekoälyteksteistä?
Tarinat, kokemukset, oivallukset ja käytännön esimerkit – suosi siis näitä!
Näin otat huomioon hakukoneoptimoinnin kirjoittamisessa
Otsikkotasot ovat tärkeitä. Sivulla saa olla vain yksi Otsikkotaso 1:n (h1) otsikko.
Runsas väliotsikointien käyttö auttaa sekä Googlea että lukijaa hahmottamaan selkeämmin, mitä sisältöjä sivuilla on. Väliotsikoissa suosi Otsikkotaso 2:n (h2) otsikointia.
Myös Otsikkotaso 3 (h3) voi olla tarpeen, mutta tätä enempää harvoin tarvitaan tekstin jäsentelyssä. Ethän kuitenkaan muotoile tekstiä erilaisilla otsikkotyypeillä pelkästään visuaalisuuden vuoksi. Se hämmentää Googlea.
Pyri sijoittamaan avainsanaa perusmuodossa pääotsikon lisäksi myös muutamia kertoja väliotsikoihin.
Vain hifistelijöille: oliko sinulla käytössä avainsanatutkimus? Onko siinä sanoja, joilla on hakuvolyymia, mutta joista ei ole järkevää kirjoittaa erillistä juttua. Voit valita tällaisia 2 – 4 ja lisätä niitä väliotsikoihin ja teksteihin. Näin saat optimoitua sivuillesi myös toissijaisia avainsanoja.
Jos kirjoitat tekstiä suoraan nettisivuille luonnostilaan, voit tarkistaa sopivan avainsanatiheyden artikkelipohjan Yoast SEO -nimisestä kohdasta. Kyseinen työkalu kertoo myös, mikäli avainsanaa on sijoitettu liian monta kertaa. Lisätietoja tässä artikkelissa kohdassa ”Muokkaa sivustolle metatekstit”.
Muokkaa sivustolle metatekstit
Metatekstit koostuvat metaotsikosta ja metakuvauksesta ja ovat tärkeässä roolissa siinä, miten Google tunnistaa sivustosi sisällön. Metatekstit näkyvät Googlen hakutuloksissa ja vaikuttavat siihen, kuinka paljon sivustollesi klikataan.
”Metatekstit” ovat yleisesti käytetympi termi, Yoast SEO työkalu käyttää näistä myös SEO-otsikko ja Meta selostus -sanoja.
Pääset muokkaamaan metatekstejä etsimällä artikkelipohjasta Yoast SEO asetukset. Kirjoita avainsana kohtaan ”Kohdennettu avainfraasi”.
Haun ulkoasu -kohdassa näet SEO-otsikko kohdan. On tärkeää, että avainsana löytyy metaotsikon alusta mahdollisuuksien mukaan perusmuodossa. Kirjoita avainsana SEO otsikon alkuun kuin aloittaisit lauseen. Voit kirjoittaa tekstiä avainsanan perään enintään 60 merkkiä. Työkalu kertoo, milloin otsikko on liian pitkä.
Pyri lisäämään otsikkoon kehote, kuten Lue lisää tai oman yrityksesi nimi kasvattamaan brändin tunnettuutta. Jos et keksi sopivaa lausetta, voit myös käyttää pystyviivoja tai ajatusviivoja.
SEO-otsikon alla näet myös Meta selostus -kohdan. Pyri aloittamaan avainsanalla, mutta tämä ei ole välttämätöntä.
Tärkeämpää on kirjoittaa mahdollisimman kiinnostava SEO-kuvaus, melkeinpä klikkiotsikkomainen mainosteksti, minkä tarkoitus on saada kävijä klikkaamaan sivuille. Eli tässä kohtaa on tarkoitus erottua Googlen hakutulos-sivulla kymmenistä muista vaihtoehdoista.
On myös tärkeää, että metateksteissä on kehotus tehdä jotain.
Katso hinta, lataa ilmainen opas, hyödynnä ilmainen toimitus yms. hyötylähtöiset kehotteet ovat suositeltavia.
Tee myös muut SEO-työt
Voit lisätä artikkelin kuvituskuviin ALT-kuvauksen, jotta mahdollistuu, että kuva voi löytyä Googlen kuvahausta. Sijoita avainsana ALT-tekstiin ja lisää sanan ympärille luonteva sivujesi sisältöön liittyvä lause. Koristekuviin, kuten ikonit tms., ei tarvitse lisätä ALT-kuvausta.
Jos sivuillesi ollaan lisätty mahdollisuus muokata artikkelin ns. llms.txt -tiedostoa, ne kannattaa myös muokata. Tässä tiedostossa kerrotaan tekoälytyökaluille, että mistä artikkelissa on kyse ja mahdollisesti myös kirjoitetaan jo tähän tiedostoon käyttökelpoisia kysymys-vastaus -sisältöjä.
Loihditaanko sivuillesi sisällöntuotantojärjestelmä digimaailman valloituksen tueksi?
Loihditaanko sivuillesi sisällöntuotanto- järjestelmä digimaailman valloituksen tueksi?
Tämä velhovinkin kirjoitti sinulle kotisivuvelho-Maaret. Olemme erikoistuneet yli 15 vuoden kokemuksella verkkosivutoteutuksiin, joissa on mukana ripaus taikaa : ) Ota yhteyttä mitä kimuranteimmissakin kotisivupulmissa!
