Koska Velhovisio toimii oppaanasi digimarkkinoinnin viidakossa, haluamme avata mystisyyden sumuverhoa tämänkin mainosmuodon osalta. Tulokseen sidottu digimarkkinointi on ensiajatuksena varmasti monen mielestä se kaikkein houkuttelevin tapa lähteä tekemään digimarkkinointia.

Yhteistyökumppanimme kautta tämä onnistuu. Mikäli olet meidän vanha asiakas, tässäkin tapauksessa Velhovisio lähtee mukaan kotisivujen päivittäjän roolissa, koska oikein toteutettu markkinointi pohjaa aina myös siihen, että kotisivut puhaltavat yhteen hiileen digimainonnan kanssa.

Koska tekijällä on suuri riski, päävastuun palvelusta kantaa yhteistyökumppanimme. Miksi nimi ei ole tässä esillä johtuu siitä, että olen käyttänyt sopivan tekijän etsimiseen ihan v a l t a v a s t i aikaa. Kerron toki tarkemmin tekijästä asiakkailleni, mutta kilpailijat saakoon nähdä oman vaivansa huipputyyppejä etsiessään.

Provisioiden laskeminen on taitolaji

Tulokseen sidottu digimarkkinointi perustuu normaalihinnastoa pienempää perusmaksuun ja varsinaiset provisiot lasketaan myynnin kasvattamisesta. Se, miten provisiot lasketaan, onkin sitten oma lukunsa.

Provisio voidaan mitata esimerkiksi uusista liideistä. Tässä pitää aina muistaa, että kaikkia uusia yhteydenottoja ei voi mitata. Toki lomakkeen lähetykset voi mitata, sähköpostilinkin tai mobiilinumeron klikkauksen voi mitata. Mutta jos asiakas päättää näppäillä puhelimeen ruudulla näkemänstä numeron, tätä ei voi millään mitata. Tai jos sinulla on kivijalkaliike, vierailuja liikkeessäsi ei myöskään niin yksiselitteisesti voi osoittaa digimarkkinoinnin tuottamaksi tulokseksi.

Provisiota voidaan mitata myös hieman (monen mielestä – ainakin itseni) hurjemmillakin tavoilla. Voidaan esimerkiksi luoda integraatio reskontraan, ja provisiot jäljitetään toteutuneen laskutuksen perusteella. Tai sitten voidaan sitoa provisio yrityksen liikevaihdon kasvuun.

En tiedä, mutta minusta “kasvetaan yhdessä” tavoite ei enää itsestäni ehkä kuulostaisi tässä tapauksessa enää niin sympaattiselta. Tästä syystä itse valitsisin pehmeämmän tavan tavan palkita hyvää digimarkkinoijan tekijää, eli minulle riittäisi palkkion sitominen vaikka lisääntyneisiin liideihin.

Miksi tulokseen sidottu digimarkkinointi houkuttaa?

Tulee mieleen, että onkohan siinä sellainen epäily takana, että digimarkkinoinnin tekijä muuten hutiloi ja tekee työtään vasemmalla kädellä?

Digimarkkinoinnin ala on niin kilpailtu, että jos et tee koko sovitun ajan edestä kehitystyötä, putoat kyllä hyvin nopeasti kelkasta.

Meillä Velhovision tarjoamissa digimarkkinoinnin paketeissa on sama ideologia kuin McDonaldsissa.

McDonaldsissa yksikään työntekijä ei hiljaisina hetkinä vain seiso ja odota asiakkaita, vaan aina löytyy hommaa, kuten roskien viemistä, pöytien siistimistä, tarvikkeiden hakemista. Mistäpä tiedän tämän? Tikkurilan McDonaldsin kesätyökokemuksesta vuodelta 1998.

Pienellä mielikuvituksella tästä syntyy aasinsilta nykypäivään – meillä Velhovision digitiimissä kukaan ei jätä sovittua työaikaa käyttämättä, sillä aina löytyy jotain, mitä voit tehdä asiakkaan markkinoinnin eteen.

Lieko tähän “ne vaan laiskoittelee” pelkoon voi liittyä se, että alalta löytyy valitettavasti tekijöitä, jotka tekee hommat puolessa tunnissa ja käytännössä laskuttaa tyhjästä.

Me emme toimi niin, koska haluamme suoraselkäisesti seistä meidän digipalveluidemme takana.

Yrittäjän riskin jakaminen näkyy palvelun hinnassa

Tulokseen sidottu digimarkkinointi haastaa myös pohtimaan, että onko digimarkkinoinnin tekijän luontainen tehtävä ottaa yrittäjän riskiä toisen tuotteista ja palveluista? Entäpä jos kysyntää tuottelle / palvelulle ei ole, onko se digimarkkinoijan tehtävä ratkaista?

Kysynnän luominen tyhjästä valitettavasti ole mahdollista, vaikka kuinka taitavia olisimme työssämme. Mutta digimarkkinointi on hyvin selkeä tapa myös tehdä markkinatutkimusta ja testata kysyntää.

Koska digimarkkinoinin tekijä ottaa myös osuutensa yrittäjäriskistä, kaiken järjen mukaan tulokseen sidotun markkinoinnin provision pitää olla sellainen, että jos myynti kasvaa, se palkitsee riskin ottajia. Lopulta ideaalitilanteessa palvelun hinta on korkeampi kuin olisi tehty kiinteähintainen palvelusopimus.

Pohdi rauhassa asiaa. Jos sinusta yhä tuntuu hyvältä ajatukselta kokeilla tulokseen sidottua digimarkkinointia kanssamme, ota yhteyttä!

Tämä palvelu toteutetaan huolella valitun kumppanin kanssa, joka on onnistunut tuottamaan hyviä tuloksia asiakkailleen ja pitämään asiakkaat vakituisina. Tähänkin palveluun voidaan sisällyttää Velhovision työtä kotisivupäivittäjän roolissa, ja saat samalla meidät varmistamaan, että yrityksestäsi pidetään hyvää huolta.

Ja tervetuloa myös tutustumaan Velhovision muihin digimarkkinoinnin palveluihin!

Google-markkinointi
Facebook-markkinointi
Monikanava-markkinointi (tulossa)

Tämän kirjoituksen
(viikonloppuaamuna – kuinkas muuten)
kirjoitti sinulle 

Maaret Borg
Velhovisio Digital Oy

Maaret on monessa liemessä marinoitunut mainosalan monitoiminainen ja vastaa Velhovision palveluista – kotisivuista, verkkokaupoista, graafisesta suunnittelusta sekä digimarkkinoinnin palveluista – suurella intohimolla ja aina asiakkaan kanssa samalle puolelle asettuen.