WooCommerce verkkokauppa
Ota nämä huomioon
Tärkeitä käytännön tietoja verkkokauppiaalle
Verkkokaupan maksutavat
Verkkokauppa tarvitsee toimiakseen maksupalvelun maksujen turvalliseen liikkumiseen. Asiakas vastaa sopivan maksupalvelun valinnasta ja sopimuksen tekemisestä.
Eräs tällainen maksupalvelu on esimerkiksi Visma Pay. Tätä kautta verkkokauppaan saadaan kaikki nykyaikaiset maksutavat (verkkopankit, luottokortit, mobiililompakot jne.) helposti ja turvallisesti.
Visma Payn hinnasto löytyy osoitteesta:
https://www.visma.fi/vismapay/hinnasto/
Voit ihan hyvin aloittaa pienimmällä paketilla, sillä pakettia voi vaihtaa helposti suurempaan myynnin kasvaessa.
Verkkokaupan toimitustavat
Verkkokaupan tuotteiden lähetystä ja seurantaa varten kannattaa miettiä selkeää kuljetuspalvelua.
Tällainen on esimerkiksi www.shipit.fi
Hyödyt
Verkkokaupan toimituskulut
Toimituskulujen määritys on yksi tärkeä päätös verkkokaupan suunnittelussa. Verkkokauppiaalle muodostuvat kuluja voi arvioida esim. Shipitin esimerkkihinnaston perusteella kohdasta ”Esimerkkejä lähetyshinnoista”.
https://www.shipit.fi/palvelut/verkkokaupoille
Verkkokaupan toimituskulujen määritys on myös strateginen päätös verkkokaupan markkinointiin. Jos toimituskulut ovat korkeat, voi tämä vaikuttaa ostopäätökseen. Yleisesti verkkokaupoissa suositaan kannustamaan tilaamaan tietyn euromäärän yli, jotta saa ilmaiset toimituskulut. Tämä on suositeltavaa myös keskiostoksen kasvattamisen takia.
Verkkokaupan toimitusehdot
Verkkokaupan toimitusehdot täytyy olla selkeästi esillä verkkokaupassa. Mietitkö verkkokauppaa kuluttaja- vai yritysasiakkaille? Jos kauppa on suunnattu yksityishenkilöille, verkkokauppiasta velvoittaa paljon lakisäädöksiä. Siksi esim. kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjesivusto on tärkeä käydä ajatuksella läpi:
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/verkkokauppa/
Osa toimitusehtojen tiedoista tulee valitun maksunvälittäjän (esim. Visma Pay) kautta. Osa tiedoista (palautuskäytännöt jne.) pitää täydentää itse. Velhovision verkkokauppaprojekteihin kuuluu toimitusehtopohjan lisääminen, mutta asiakas vastaa loppukädessä tietojen oikeellisuudesta.
Kansainvälinen verkkokauppa
Onko mielessäsi toimittaa tuotteita ulkomaille? Tällöin sinun pitää perehtyä esimerkiksi kansainvälisiin toimitusmenetelmiin ja tulliasioihin. Sinun pitää myös ottaa huomioon kohdemaan tuote-, vero- ja lainsäädäntövaatimukset. Täältä pääset alkuun:
Uutta: Omnibus-direktiivi
Omnibus-direktiivi koskee kaikkia EU-alueen kuluttajille suunnattajuja verkkokauppoja. Tavaroiden alemarkkinoinnissa tulee jatkossa ilmoittaa alin hinta, jolla kyseistä tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Omnibus-direktiiviä on helpoin noudattaa, kun alentaa tuotteiden hintoja harvemmin kuin kerran kuussa.
Tarvitsetko apua markkinointiin?
Me Velhot tarjoamme avuksesi esimerkiksi seuraavia palveluita
Jutellaanko lisää?
Olen Velhovision Maaret ja toimin meillä kotisivujen ja markkinoinnin suunnittelijana. Jos kaipaat apua työarkenne helpottamiseen, varaa ihmeessä veloitukseton aivoriihi ajanvarauskalenteristamme.
Mielellään verkostoidun kanssasi myös LinkedInnissa – laita kutsu tästä.