Google markkinointi

Vältä yleisimmät sudenkuopat

Google markkinointi voi olla tehokas niin hyvässä kuin pahassa – se voi olla kankkulan kaivo, johon syötät budjettia tai se voi olla ns. automaattinen myyntikone, joka väsymättä linkoaa sivuillesi kysynnällä varustettua kävijäliikennettä.

Katso videolta blogijutun tiivistelmä. Mikäli haluat lukea esityksen tekstit omaan tahtiin, niin tässä linkki vielä esitykseen:

www.prezi.com

Ps. Tykkäsitkö Prezi-esityspohjasta? Niin mekin! Jos pidät mindmapeista, niin Prezi sopii hyvin myös sinulle! Meiltä voit pyytää apua visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja käyttötekniikan opastamiseen.

Helppous ja tehokkuus eivät kulje käsikädessä

Oletko saanut Googlelta tutustumiskupongin Google Ads -markkinointiin? Niin meistä kaikki ja sehän houkuttaa helposti kokeilemaan Googlen mainostyökalua. Ammattimainen tekeminen tarkoittaa käytännössä sitä, että näet kristallinkirkkaasti mainonnan tulokset, mutta tämä myös vaatii mainostilin hallinnan osaamista.

Google tarjoaakin vasta-alkajalle helpon tavan aloittamiseen ja näin ollen päädyt todennäköisesti tekemään Google opastuksella Smart Campaign -kampanjan. Tässä vaihtoehdossa on piilotettu oleelliset asiat, kuten esimerkiksi se, että ovatko mainoksesi kiinnostavia ja onko kampanjan tuoma kävijäliikenne lainkaan relevanttia.

Ei hätää – pääset pois Smart Campaign -versioista etsimällä työkalujen yhteydestä Ammattilaistili -näkymän.

Ethän laita kaikki hakusanoja saman ryhmään?

Google Adsin avulla voit saada kotisivujesi mainoslinkin Google Adsin hakutulosten yhteyteen ja mainokset näkyvät sen mukaan, mitä käyttäjä kirjoittaa googlen hakuselaimeen.

On tärkeää, että mainoksesi vastaa käyttäjän kirjoittamaan hakulauseeseen eli mainoksessasi puhutaan juuri siitä, mitä googlaaja on kirjoittanut. Näin hän todennäköisemmin myös klikkaa sitä.

Jos olet laittanut kaikki toimialaasi liittyvät sanat samaan mainosryhmään, et saa juuri asiakkaasi googlaamaa sanaa näkymään mainoksessa. Siksi sinun kannattaa ryhmitellä mainostamasi avainsanat useaan eri mainosryhmään.

On tärkeää, että mainoksesi vastaa käyttäjän kirjoittamaan hakulauseeseen eli mainoksessasi puhutaan juuri siitä, mitä googlaaja on kirjoittanut.

Runsaasti avainsanoja = tehokas kampanja

Excel kunniaan! Kun alat miettiä avainsanoja, mieti ensinnäkin asiakkaasi näkökulmasta, miten tämä lähtee googlaamaan toimialasi palveluita. Vältä liian laajoja avainsanoja. Jos tarjoat vaikkapa autokorjauspalvelua, älä valitse avainsanaksi liian geneeristä, kuten sanaa ”autot”. Valitse sellaisia avainsanoja, joista ilmenee oikeasti, että tätä googlettava on oikeasti etsimässä juuri sinun yrityksesi palvelua.

Syötä exceliin kaikki mieleesi tulevat avainsanat ja jaa ne teemoihin. Muista synonyymit ja laita ne omaan ryhmäänsä. Sinun on helppo kopioida riveittäin eri teemaiset avainsanat kerralla, kun lähdet niitä syöttämään Google Ads -mainostiliin.

Miksi runsaasti avainsanoja? Osa suosituista avainsanoista voi olla todella kalliita. Kun sinulla on runsaasti avainsanavolyymia, voit pistää kalliit sanat paussille, ja ottaa käyttöön kohtuuhintaisia avainsanoja. Näin saat enemmän klikkejä budjetillasi.

Varothan laajoja avainsanoja?

Google Ads -työkaluun voi avainsanoja syöttää ns. laajana. Laaja hakusana tarkoittaa, että mainoksesi voi näkyä hyvinkin erikoisin avainsanoin.

Jos vain kirjoitat avainsanat Google Adsin työkaluun sellaisenaan, annat samalla luvan, että Google Ads voi näyttää mainoksia avainsanojesi itse keksimillään synonyymeilla, kilpailijan nimillä tai ottaa huomioon vain osan avainsanasi osista.

Esim. jos tarjoat palveluita tietyllä paikkakunnalla, saattaa mainoksesi näkyä, kun joku googlaa pelkästään paikkakunnan nimeä.

Kun syötät avainsanoja Google Adsiin, laita vähintään hipsut avainsanan eteen ja taakse (näin: ”avainsana”), niin blokkaat suurimman osan oudoista Googlen itse määrittämistä hakutermeistä, joilla mainoksesi näkyy.

Kurkkaa ihmeessä myös hakutermit!

Mainosryhmiin syötetään avainsanoja, mutta se mitä asiakas kirjoittaa oikeasti googleen on nimeltään hakutermit. Se kannattaa tarkistaa, jotta voit varmistaa tuoko mainoskampanjasi aidosti tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneita ihmisiä sivuillesi.

Hakutermit näet Google Ads -työkalun avainsanat-osion alta vasemmasta reunasta.

Jos siellä näkyy, että olet maksanut klikeistä jossa lukee vain pelkkä paikkakuntasi nimi, työpaikka, ilmainen, opiskelu, tee-se-itse tms. epärelevanttia, kannattaa nämä klikata negatiivisiksi avainsanoiksi. Näin ne eivät enää jatkossa tuhlaa budjettiasi turhaan.

Hakutermit-välilehti kertoo, millaisesta kävijäliikenteestä aidosti maksat – ovatko ne sellaisia, mistä haluat maksaa?

Onhan klikkausprosentti yksi tärkein mittarisi?

Koska Google haluaa tarjota hyvän hakukokemuksen asiakkailleen, se myös suosii mainoskampanjoita, jotka keräävät hyvin klikkauksia. Näin saat myös suhteessa edullisemman klikkihinnan eli mitä parempi klikkiprosentti, sitä enemmän kävijöitä saat samalla budjetilla.

Klikkiprosentti itseasiassa tärkeä mittari, jonka avulla voit päätellä, ovatko mainoksesi riittävän kiinnostavia. Mikäli se alkaa huidella alle kahdessa prosentissa, on se merkki sinulle, että mainoksesi ei vastaa asiakkaiden hakuihin.

Hyvään klikkiprosenttiin vaikuttaa se, että puhut juuri niillä sanoilla, joilla asiakas googlaa.

Hyvä klikkiprosentti = edullisempaa mainontaa.

Laskeutumissivu määrittää lopulta tulokset

Huippuunsakaan viritetty Google Ads -kampanja ei voi mitään, jos kotisivusi ei innosta sivuillesi tulijaa kiinnostumaan palveluistasi. Kotisivujen pitää tarjota ratkaisu sivuille tulijan ongelmaan, mahdollisimman selkeästi ja helposti.

Jos ohjaat mainoksesta vaikkapa kotisivujesi etusivulle, se on vähän sama, kuin menisit kauppaan kysymään myyjältä apua ja tämä taluttaa sinut kaupan ovensuuhun.

Tarvitsetko apua markkinointiin?

Me Velhot tarjoamme avuksesi esimerkiksi seuraavia palveluita

Hyvät kotisivut yrityksellesi

Saat meiltä nykyaikaiset kotisivut, jotka hurmaavat asiakkaasi!

Myyvät kotisivut -opas

Haluatko oppia hyödyntämään kotisivujanne tehokkaammin myynnin tukena?

Markkinointivinkkejä

Seuraa instaamme, niin näet säännöllisesti käytännönläheisiä markkinointivinkkejä.

Jutellaanko lisää?

Olen Velhovision Maaret ja toimin meillä kotisivujen ja markkinoinnin suunnittelijana. Jos kaipaat apua työarkenne helpottamiseen, varaa ihmeessä veloitukseton aivoriihi ajanvarauskalenteristamme.

Mielellään verkostoidun kanssasi myös LinkedInnissa – laita kutsu tästä.