Hakukoneoptimointi

tehostuu blogin avulla – katso käytännönläheiset ohjeet ja innostu valloittamaan Googlen hakutulokset!

Hakukoneoptimointi kuuluu jokaisen yrittäjän työkalupakkiin

Hakukoneoptimoinnin perusperiaatteiden osaaminen on tärkeää jokaiselle yrittäjälle, jolla on nettisivut. Näin osaat vaatia kotisivujen tekijältäsi oikeita asioita ja jos teet uutta sisältöä, pystyt itsekin halutessasi hoitaa hakukoneasetukset kuntoon.

Hakukoneoptimointi usein mielletään kovin monimutkaiseksi ja tekniseksi asiaksi, jota voi toteuttaa vain ammattilaiset.

Mielestämme tämä on ainakin osittain tarua.

Emme siis missään halua aliarvioida SEO-ammattilaisten työtä. Mutta haluamme tuoda rimaa alemmas niin, että juuri sinä joka luet tätä artikkelia, kokisit että pystyt vaikuttamaan itsekin tähän ilman teknistä osaamista. Paras lopputulos saavutetaankin yrittäjän ja kotisivuammattilaisen yhteistyöllä.

Oletko vielä ladannut Kotisivut myynnin tukena -opastamme? Vaikka hakukoneoptimointi on tärkeää, sen hyöty valuu hukkaa, mikäli käyttäjä poistuu samantien sivulta. Ilmaisesta oppaastamme saat runsaasti vinkkejä kiinnostavan ja myyvän nettisivusisällön ideointiin.

Hakuoptimointi perustuu on oikeantyyppiselle sisällöntuotannolle

Nyrkkisääntö hakukoneoptimoinnille: tarkoitus on luoda aina uusi sivu per hakukoneoptimoitava avainsana.

Yrityksen nettisivut yleensä ovat noin 5 – 10 sivua laajat riippuen kuinka paljon yrityksellä on palveluita. Täten peruskotisivustolla voidaan optimoida vain muutamia sanoja (koska vain yksi avainsana voidaan optimoida per sivu).

Siksi blogi on lähes ehdoton kaikille yrityksille! Näin saat optimoitua myös synonyymit.

Hakukoneoptimointi blogia hyödyntäen pähkinänkuoressa

Ethän vain bloggaile ilman avainsanojen miettimistä?

Blogitekstin kirjoittamiseen voi kulua paljon työaikaa. Mikäli blogia kirjoitetaan vähän fiiliksen mukaan, voi olla että blogitekstiisi ei löydetä orgaanisesti. Varmasti haluat tähän muutosta? Kiinnittämällä huomiota tekstin otsikointiin sekä avainsanan toistamiseen tekstissä, saadaan blogijuttu paremmin löytymään Googlesta.

Hakukoneoptimointi blogin avulla tarvitsee tuekseen sisällöntuotantosuunnitelman

Mutta mitä avainsanoja kannattaa sisällyttää tekstiin? Paras aloitustapa on se, että esim. kotisivujen tekijä tekee avainsanatutkimuksen. Sen avulla voidaan selvittää, että millä avainsanoilla on järkevä hakuvolyymi. Kun tiedetään, miten Googlesta haetaan, tiedät mistä kirjoittaa.

Testaile ihmeessä itsekin avainsanatyökalua

Kun mietit uutta blogijuttua, kannattaa itsekin testailla esim. Neilpatelin Ubersuggest -avainsanatyökalua. Sillä pystyy tehdä maksutta kolme hakua per päivä. Kun opit käyttämään sitä, voit koska tahansa tarkistaa miten uusi blogijuttu kannattaa nimetä.

Näin sijoitat avainsanaa tekstiin

Kun olet päättänyt mille avainsanalle haluat luoda blogisisältöä, avainsanat avainsanat asemoidaan a) otsikkoon b) muutamia kertoja sivuilla sekä lisätään ns. metatietoihin.

Jos metatietojen asetukset ovat sinulle vieraat, voit katsoa tarkemman ohjeen Velhovision Instagram-postauksesta:

Tekstiä 300 sanaa tai yli

Nyt onkin aika kirjoittaa avainsanoihin sopiva sisältö. Näet sopivan merkkimäärän tarkistamalla WordPress-sivusi alareunan Yoast SEO -työkalusta (yli 300 merkkiä). Jos innostut hyödyntämään ChatGBT-tekoälyä tekstin kirjoittamisessa, ihan mikä tahansa täyteteksti ei ole hyvästä. Käyttäjäkokemus blogijutussa on tärkeää. Jos sisältö ei kiinnnosta, lukija lähtee pois ja tämä antaa Googlelle signaalin, että sivusi ei kiinnosta.

Ohjaa blogijutusta palveluihisi tai muuhun tärkeään

Ethän koskaan myös pelkästään vain kirjoita blogitekstiä lopettaen juttua vain pisteeseen, vaan mieti, mihin ohjaat lukijaa viettämään lisää aikaa sivuillasi. Olisiko se oma esittely ja ohjaus tärkeimpiin palveluihisi, kuten esim. tässä blogijutussa?

Muista myös nämä pilarit hakukoneoptimoinnissa

  • Ulkoiset linkitykset sivuillesi
    Blogin hyödyntämistä hakukoneoptimoinnin tukena kutsutaan on-site -hakukoneoptimoinniksi, eli se on jotain mitä voidaan tehdä sivuston sisällä. Kun saat muita sivustoja linkkaamaan sivustollesi, tätä kutsutaan off-site -hakukoneoptimoinniksi. Mutta toisaalta tämäkin kaartuu hyvään sisällön tuotantoon. Ulkoisten linkkien saamiseen vaikuttaa pähkinänkuoressa hyvä sisältö nettisivuillasi. Sellainen mihin halutaan linkittää.
  • Hakukoneystävällinen alusta ja rakennustapa
    Myös sivuston pitää olla rakennettu hakuystävälliselle verkkosivualustalle (kuten WordPress) ja sivun rakennuksessa on noudatettu hakukoneoptimoinnin periaatteita (mm. kiinnitetty huomiota sivujen nimeämiseen, otsikkohierarkiaan ja kuvien nimeämiseen).
  • Sivuston nopeus ja mobiiliystävällisyys
    Sivuston pitää toimia erityisesti puhelinkäytössä mahdollisimman nopeasti. Tähän vaikuttaa merkittävästi esim. kuvien keveys ja laadukas webhotelli. Suosittelemme Seravon tarjoamaa, WordPress-optimoitua nopeaa kotisivutilaa.

  • Google Search Console
    Teknisiin asioihin vaikuttaa myös Google Search Consolen käyttöönotto, eli tällä ilmoitetaan sivustosi tärkeitä asioita Googlelle.

Kun tekniikka on hallussa, parhaat SEO-taiat tehdään tekstillä :)

Tarvitsetko apua markkinointiin?

Me Velhot tarjoamme avuksesi esimerkiksi seuraavia palveluita

Hyvät kotisivut yrityksellesi

Saat meiltä nykyaikaiset kotisivut, jotka hurmaavat asiakkaasi!

Myyvät kotisivut -opas

Haluatko oppia hyödyntämään kotisivujanne tehokkaammin myynnin tukena?

Markkinointivinkkejä

Seuraa instaamme, niin näet säännöllisesti käytännönläheisiä markkinointivinkkejä.

Onko hakusessa hyvä kotisivujen tekijä? Pirauta ihmeessä!

Jutellaanko lisää?

Olen Velhovision Maaret ja toimin meillä kotisivujen ja markkinoinnin suunnittelijana. Jos kaipaat apua työarkenne helpottamiseen, varaa ihmeessä veloitukseton aivoriihi ajanvarauskalenteristamme.

Mielellään verkostoidun kanssasi myös LinkedInnissa – laita kutsu tästä.