Orgaaninen somemarkkinointi
Kannattaako pk-yrityksen panostaa someen?
Kannattaako pk-yrityksen panostaa aikaansa someen?
Vastaus riippuu paljon siitä tuleeko somesta yritykselle yhteydenottoja? Tavoittaako yritys säännöllisesti uutta asiakaskuntaa?
Rehellisesti sanottuna somen avulla edellä mainittujen hyötyjen aikaansaaminen vaatii paljon työtä! Ja vaikka tekisi paljonkin somessa, se ei välttämättä vielä tarkoita, että sisältö olisi sellaista, mikä generoituisi yritykselle myynniksi.
Kannattaa myös aina arvioida oman työaikansa käytön järkevyys. Jos teet vaikka kolme somepostausta viikossa, menee tähän merkittävä määrä työaikaa, vaikka somestrategia ja somesisältöpohjat olisivat kunnossa.
Esimerkiksi Velhovisio teki viime kuussa 10 julkaisua. Työaikaa juttujen tekemiseen meni noin 4 työtuntia. Tili kasvoi 7:llä seuraajalla.
Vaikka tuloslukemat olisivat tätä paremmat, on silti fakta, että somen avulla yleisön kasvattaminen on hidasta.
Jos yrittäjän aika on tiukilla, kannattaa harkita käyttääkö aikaansa juuri someen, vai voisiko niukalle ajalle saada paremman tuottavuuden kenties muilla tavoin?
Emme tietenkään tarkoita, etteikö näkyvyyteen ja markkinointiin pitäisi panostaa. Tottakai pitää panostaa, koska muuten kukaan ei löydä yrityksellesi asiakkaaksi, jos yritystäsi ei tunneta
Kannattaa välillä tarkastella tuloksia ja priorisoida ajankäyttöä
Esimerkiksi yhden hyvän facebook-mainoksen tekoon voi mennä työaikaa 1 -2 työtuntia ja tämän jälkeen tämä mainos pitää yllä yrityksesi näkyvyyttä automaattisesti (kun työajan kulutus voi olla moninkertainen verrattuna koko kuukauden somejulkaisuiden tekemiseen.
Moni jättää digimarkkinoinnin hyödyntämättä, koska ei halua sijoittaa markkinointiin euroja. Mutta jokaisen yrittäjän pitäisi osata laskea euromääräinen arvo myös omalle työlle.
Ja muistetaan, että somepostauksen näkyvyyden elinkaari on ehkä muutama vuorokausi.
Mitä jos rajallinen aika ensisijaisesti kohdistettaisiinkin ns. ikivihreisiin sisältöihin digimarkkinoinnin työkaluissa (jossa automaatiikka etsii uusia potentiaalisia asiakkaita yrityksellesi 24/7) tai blogijuttuihin (jossa yksi hyvä postaus voi tuoda jatkuvasti sivuillesi liikennettä jopa vuosien ajan).
Näin säästät aikaa somesisällöntuotannnossa
Somepohjat kuntoon
Nämä voivat olla esimerkiksi kuvakarusellipohjia Canvassa, joissa on valmiiksi asemoitu yritysilmeesi värimaailma ja fontit.
Älä viilaa liikaa
Postauksia silmäillään vaan pieniä hetkiä – siksi ethän hio juttuja täydellisiksi. Joskus ihan hyvä riittää!
Tee somejuttuja kerralla enemmän
Sitoudu tiettyyn päivitystahtiin ja ajasta Meta Business Suitella kerralla useamman viikon jutut.
Tarvitsetko apua markkinointiin?
Me Velhot tarjoamme avuksesi esimerkiksi seuraavia palveluita
Jutellaanko lisää?
Olen Velhovision Maaret ja toimin meillä kotisivujen ja markkinoinnin suunnittelijana. Jos kaipaat apua työarkenne helpottamiseen, varaa ihmeessä veloitukseton aivoriihi ajanvarauskalenteristamme.
Mielellään verkostoidun kanssasi myös LinkedInnissa – laita kutsu tästä.