Kotisivujen suunnittelu

Velhovision aloituskysymykset ja työkulkusuunnitelma

Kotisivujen suunnittelun aloituskysymykset

Kotisivuprojekti kannattaa aloittaa aloituspalaverilla. Voit tutustua aloituskysymyksiin jo ennakkoon. Ei hätää, jos kysymyksiin on hankala vastata. Olemme tukena sisällönsuunnittelun jokaisessa vaiheessa!

Yleistä

  • Tavoitteet kotisivu-uudistukselle tai toteuttamiselle? Millainen olisi unelmien kotisivuprojekti ja lopputulos?
  • Nykytilanteen kertaus – millaista markkinointia olet tehnyt? Omat ajatukset tulevaa markkinointia varten?
  • Onko yritykselläsi käytössä esim. Google Analyticsiä? Tai muita Googlen tuotteita?

Visuaalisuus

  • Olemassa oleva logo? Tai toiveet logolle?

  • Olemassa oleva kuvamaailma? Toiveet kuvamaailmalle?

  • Toiveet väri- ja tyylimaailmalle?

  • Onko sinulla mielessä hyviä tyylimalleja kotisivuista?
  • Mitä mieltä olet videoiden käytöstä osana nettisivujesi sisältöä?

Palvelut

  • Mitä palveluita tuotat? Mitä tarjoat?
  • Mitä muutoksia on mahdollista saada aikaan palveluidesi avulla? Voiko muutoksia mitata?

  • Onko sinulla asiakassuosituksia?

Kohderyhmä

  • Kuka päättää palveluiden tilaamisesta?
  • MIllaisia ongelmia unelma-asiakkaallasi on?
  • Päättävän henkilön demokrafiset tiedot (esim. ikä, sijainti tms.)
  • Mikäli päättäjä toimii yrityksessä, millainen yritys on kyseessä (toimiala, liikevaihto, kuinka paljon työllistää tms.)
  • Jos hän etsii palveluitasi, mistä ja miten etsii tietoa?
  • Viettääkö hän aikaa somekanavissa? Missä?

Ostopolku

  • Millainen tyypillinen ostopolku palveluillasi on?
  • Mitä tietoja asiakkaasi tarvitsee ostopäätöksen tekemiseen?
  • Millaisia ostamisen esteitä hänellä voi olla?
  • Mitä sinulta usein kysytään tarjousneuvotteluiden aikana?

Erottautuminen

  • Mitä kilpailijoita yritykselläsi on?
  • Miten erotut kilpailijoista?

Miten etenemme?

Askarruttaako, miten kotisivujen suunnittelu etenee? Alla on kuvailtu tyypillinen kotisivujen suunnitteluprosessi, mistä voit saada kokonaiskuvan yhteisestä matkastamme : )

Vaihe 1

Aloituspalaverissa tutustumme tavoitteisiisi, toiveisiisi, palveluihisi, unelma-asiakkaaseesi sekä kilpailijoihin.

Vaihe 2

Lähdemme luonnostelemaan vedosta (pdf-mallia sivustostosi tärkeimmistä sivuista). Vedokseen panostetaan runsaasti suunnitteluaikaa, koska se luo myös kivijalan yrityksesi tulevalle visuaaliselle ilmeelle.

Vaihe 3

Kun vedos on mieleisesi, asennamme sen nettisivuksi meidän palvelimille ja pääsemme hahmottelemaan koko sivuston sisältöjä ja toiminnallisuuksia.

Vaihe 4

Tässä vaiheessa myös teemme avainsanatutkimuksen, mitä hyödynnämme rakenteen suunnittelussa ja hakukoneoptimoinnissa.

Vaihe 5

Käymme rungon kanssasi läpi. Näemme missä tarvitaan lisää tekstiä tai muuta sisältöä. Mikäli haluat, opetamme sinulle kotisivujen sisällönmuokkauksen tässä vaiheessa, niin sinun on helppo testailla uuden sivuston päivitystä.

Vaihe 6

Lähdemme kehittämään yhdessä sivustosi sisältöä niin, että ne tukevat myös muita markkinoinnin tavoitteitasi. Kannustamme asiakkaitamme esimerkiksi hakukoneoptimoidun tekstin kirjoittamiseen tai sähköpostilistan kasvattamiseen. Tekninen toteutus ja koulutus sisältyvät kotisivupalveluumme.

Vaihe 7

Kun nettisivun sisällöt ovat kunnossa, siirrytään viimeistelyvaiheeseen eli tarkistamme sivuston moitteettoman toimisen eri laitteilla. Autamme kaikissa kotisivutilaan liittyvissä asioissa ja julkaisemme sivut.

Vaihe 8

Toimitamme sinulle graafisen ohjeiston, minkä avulla sinun on helppo noudattaa yrityksesi visuaalista ilmettä myös muissa kanavissa, kuten somessa ja esitteissä.

Vaihe 9

Toimitamme tunnukset kotisivuasiakkaillemme maksuttomaan verkkoalustaamme, mikä sisältää ohjeita digimarkkinoinnin itsenäiseen tekemiseen. Näin sinulla on mahdollisuus hyödyntää myös digimarkkinointia kävijäliikenteen kasvattamiseen uusille, raikkaille kotisivuillesi (toki tarjoamme tähän apua myös avaimet käteen -palveluna).

Lopputulos

Yritykselläsi on nyt kotisivut, joiden visuaalisesta ilmeestä voit olla ylpeä ja jotka luovat ammattimaisen mielikuvan asiakkaasi mielissä. He myös löytävät helposti ratkaisun ongelmaansa ja erotut kilpailijoista eduksesi. Kotisivut tukevat liiketoimintasi tavoitteita ja yhdistettynä markkinointiin tukevat tehokkaasti yrityksesi myyntiä.

Yhteydenpito

Hyviksi tiedonkulkukanaviksi olemme todenneet seuraavat: sähköposti, WhatsApp, Google Drive, palaverit ja puhelut tarpeen mukaan.

Maaret Borg
Graafinen suunnittelu ja sisältösuunnittelu

050 576 188
velho@velhovisio.fi

Juha Borg
Verkkosivutekniikka

0400 898 898
juha@velhovisio.fi