Millaiset ovat hyvät nettisivutekstit?

Eroon tekstiseinistä, tilalle silmäiltävää

Sinulla on ihan varmasti loistava tuote tai palvelu, mutta kilpailu huomiosta on kovaa. Usein ydinhaaste on siinä, saadaanko asiakas ylipäätään lukemaan tekstisi, vai viuhuuko tämä eteenpäin. Koostimme 8 vinkkiä, millä saatat saada kiireisimmänkin nykyajan duracell-pupun saamaan nopeammin käsityksen, että juuri sinun tuotteesi tai palvelusi voi auttaa häntä.

1) Tee sivuillesi 3 sekunnin selkeystesti

Tekstien kirjoittamisessa ei voi enempää painottaa selkeyden tärkeyttä. Ns. ”above the fold” alue sivuillasi on ratkaisevan tärkeä. Tämä tarkoittaa aluetta, joka näkyy heti sivuille tultaessa ilman rullailua ja siitä pitäisi välittyä selkeästi mistä sivulla on kyse, kenelle se on tarkoitettu ja miksi pitäisi jatkaa lukemista.

Tyypillisesti tämä alue koostuu isosta bannerkuvasta, minkä päällä on otsikko ja ingressi. Tältä alueelta pitäisi myös löytyä ensimmäinen toimintakehote, eli call-to-action -painike.

Voit testata tätä pyytämällä tuntematonta henkilöä tarkistamaan joko etusivusi tai minkä tahansa tuote- tai palveluesittelysivun (eli ns. laskeutumissivun). Ymmärtääkö tämä, mitä teet ja miksi siitä pitäisi kiinnostua?

Millaiset ovat hyvät nettisivutekstit?

Saako sivuistasi selville mitä teet
3 sekunnissa?

2) Huomioi silmäilijät

80 % sivuille tulijoista ei lue tekstiäsi

Jos googlaat ”80/20 headlines”, löydät netistä paljon tuloksia sen väittämän tueksi, että suurin osa nettisivuillesi tulijoista lukee vain pelkät otsikot. Jos sivuillesi saapuu 100 kävijää, 80 heistä saattaa siis lukea pelkät otsikot.

Miksi näin? Nettimaailmassa sisältöä ei kuluteta kuin painettua kirjaa. Aika on rajallista ja palveluntarjoajia on runsaasti. Sivuiltasi pitää tulla heti silmäilemällä selväksi, löytääkö sivuille tulija ratkaisun ongelmaansa.

Koska suurin osa lukee sivuiltasi pelkät otsikot, yritä sisällyttää niihin mahdollisimman paljon hyötyjä

3) Vinkkejä hyvään otsikkoon

  • Kysy kysymys: Etsitkö (oma toimialasi), joka auttaa sinua (saavuttamaan toivotun tuloksen). Etsitkö kirjanpitäjää, joka auttaa sinua ymmärtämään numeroitasi?
  • Käytä numeroita: Numerot viestivät lyhyttä ja selkää sisältöä, esim. Neljä vinkkiä miten (saavutetaan toivottu tulos)
  • Heitä hyvästit vaihtoehtoisille ikävämmille ratkaisuille: Ei enää (harmia x, harmia y eikä harmia ö)
  • Otsikoi kuin juttusi olisi uutinen – Vihdoin kengät, jotka eivät enää hierrä. Uutuus! Esittelyssä! Odotettu!
  • Käsky: Tee näin, niin saavutat (toivottu tulos)
  • Miksi, kuinka: Näin asiakkaamme sai (ongelman x) korjattua (lopputuloksella y). Lue, miksi (tuotemerkki) kengät eivät enää hierrä!

Kaipaatko vielä lisää ideoita? Tutustu leikkimieliseen otsikkogeneraattoriin tästä

Kiinnostavaan otsikkoon kannattaa ujuttaa esimerkiksi numeroita, kysymyksiä tai vinkkejä, miten välttää harmit juuri sinun tuotteellasi tai palvelullasi : )

4) Pilko tekstiseinät luovasti

Kun otsikkosi ovat kiinnostavat ja houkuttelevat, myös tekstin on hyvä olla helposti silmäiltävää.

Kappaleet

Pitkät tekstimassat kannattaa jakaa lyhyisiin kappaleisiin. Kun mietit, miltä sivustosi näyttää puhelimella, on suotavaa suosia lyhyitä, vain muutaman lauseen pituisia kappaleita.

Väliotsikot

Mitä enemmän pystyt käyttämään väliotsikoita, sitä varmemmin edes ne tulevat luetuksi.

Tiivistä ja ole selkeä

Löydätkö tekstistäsi pitkiä lauseita? Voisiko ne jakaa kahteen napakampaan lauseeseen? Entäpä löytyykö tekstistä teknistä sanastoa, ammattijargonia tai vaikeaselkoisia ilmaisuja? Nämä voivat olla raskaita lukea, vaikka teksti olisi lyhyempääkin.

Luettelot

Onko tekstisi nyt pitkä pötkö tekstiseinää? Voisiko sitä lyhentää niin, että osan sisällöstä voisi tehdä luetteloksi?

Pitkät tekstiseinät nettisivuilla eivät ole tätä-päivää – mutta onneksi on olemassa monta tapaa muokata pitkä teksti kiinnostavammaksi lukea.

Rytmitä ja palstoita asioita

Kun katsot Velhovision tekemiä nettisivuja, huomaat niissä usein erivärisiä taustoja eri aihealueilla. Tämä liittyy siihen, että sisältösi ei olisi vain monotonista teksti- ja kuvamassaa, vaan vaihtelulla pidetään kotisivukävijän mielenkiinto yllä ja sisältö helppolukuisena.

Toinen mitä et Velhovision tekemistä nettisivuista löydä, on tietokoneversiossa ruudun leveät tekstialueet. Vaikkakin mobiilikäyttökokemus on aina se tärkein, niin silti tietokoneversio pitää olla sellainen, että tekstiä on helppo lukea. Täysleveää tekstiä ei todellakaan ole kiva lukea, vaan se kannattaa aina palstoittaa.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Voisiko osan teksteistäsi esittää kuvana tai infografiikkana? Meillä Velhovisiossa kotisivupalveluumme sisältyy myös tekstiäsi tukevan kuvamaailman suunnittelut sekä infografiikoiden teko, mikäli sellaiset auttavat asiakastasi ymmärtämään paremmin, mitä haluat sanoa.

5) Käännä katse pois omasta navastasi

Pyri tekstin kirjoittamisessa pitämään näkökulma asiakkaan elämän helpottamisessa. Kukaan ei halua ostaa poraa, vaan reiän seinään, eli kärjistetysti meitä ei kiinnosta yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi, vaan se miten itse hyödymme, kun päädymme asiakkaaksesi.

Laske kotisivuiltasi, kuinka monta kertaa mainitset ”me teemme” versus ”sinä saat”. Sen sijaan, että kertoisit meistä, vaihda näkökulma asiakkaasi tilanteen, ongelman ja ratkaisun kuvailuun.

Kukaan ei halua ostaa poraa, vaan reiän seinään.

Vinkkejä hyötylähtöiseen tekstin kirjoittamiseen

Tottakai sinun täytyy kertoa tuotteesi ominaisuuksia, mutta muista aina kokeilla jatkaa ominaisuutta hyödyllä.

  • Tuotteemme xyz on vallan mainio ja laadukas. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että et joudu kolmen vuoden välein ostamaan uutta kuten yleensä, vaan tuote säästää sinulle rahaa pitkällä aikavälillä. Eli voit lisätä ominaisuuden perään jatkeen ”käytännössä tämä tarkoittaa sitä….”
  • Kun kerrot tuotteestasi ominaisuuden, haasta itseäsi kysymällä itseltäsi ”mitä sitten?”. Tuotteemme xyz:ssä on säänkestävä UV-pinnoite. Mitä sitten? Voit siis säilyttää sitä ulkona. Mitä sitten? Säästät arvokasta lämmintä varastotilaa. Jne.
  • Saisitko mahtumaan tekstiisi ilmaisun ”Mitä tuntuisi, kun…”. Lähde ihmeessä herättämään tunneperäisiä mielikuvia tuotteesi käytöstä, jos vaan saat luontevasti  sopimaan tekstiisi!

6) Kotisivuillasi saa käskeä

Sinun kannattaa jo hyvissä ajoin määrittää nettisivulle call-to-action eli toimintakehote-painike, joka kertoo, mitä toivot lukijan tekevän. Se kannattaa sijoittaa useita kertoja sivuille – banneralueelle, keskiosaan sekä sivun alalaitaan. Huolehdithan, että se erottuu kunnolla esimerkiksi kontrastivärein.

Toimintakehote voi itsessään olla hyötylähtöinen: Kyllä, haluan oppia lisää! Kyllä, haluan saada kilpailukykyisen tarjouksen! Kyllä, haluan alkaa menestyä! Toimintakehotteen yhteydessä on hyvä olla myös tekstialue, missä kerrot selkeästi, mitä tapahtuu, kun nettisivuilla kävijä suorittaa halutun toimintakehotteen loppuun.

Ole selkeä myös kehotteessa – valitse mielellään vain yksi toimenpide, mitä suosittelet kotisivuillakävijän tekemään.

7) Suositukset

Paras myyntiteksti ei tule sinun näppäimistöltäsi. Me yritykset voimme kirjoittaa vaikka mitä palveluistamme, mutta kilpailuetumme heräävät henkiin vasta kun asiakkaamme kehuvat meitä.

Asiakaspalautteen kerääminen mielletään usein vähän hankalaksi – ei oikein kehdata pyytää sitaattia markkinointitarkoitukseen. Tähän voi auttaa, kun sivuillesi on luotu selkeä palautteen keruulomake, minkä otat tavaksi lähettää asiakasprojektin loppuvaiheessa. Meillä Velhovisiossa lomake näyttää tältä

Paras myyntiteksti ei tule sinun, vaan asiakkaasi näppäimistöltä.

8) Kaipaatko lisää sisältöideoita?

Usein kysytyt kysymykset

UKK-osioon kannattaa sijoittaa kysymyksiä, missä voit vastata asiakkaasi tyypillisiin ostamisen esteisiin.

Selitysvideo

Paras tapa monistaa itsesi on kuvata video, missä selität tuotteesi käyttöesimerkkejä ja hyötyjä ja saat samalla myös tuotua persoonallisuuttasi ja ammattitaitoasi esiin tehokkaammin, kuin pelkän tekstin ja kuvan välityksellä.

Pop-upit

Pop-upit ovat ärsyttäviä, mutta tutkitusti tehokkaita ohjaamaan kohti toivottua tulosta. Tässäkin, kuten monessa muussakin markkinointiasiassa, älä mieti, mistä itse tykkäät tai et tykkää, vaan kokeile rohkeasti, mikä toimii.

Kiireen tunne

Kiireen tunne on yksi tapa saada kävijä tekemään toivottu lopputulos. Tämä voi olla esimerkiksi tarjouksen rajoitettu voimassaoloaika, jota voi korostaa vaikka ihan ajastimella. Tai voit kertoa, että tuotetta on rajoitettu määrä.

Takuu

Jos uskallat tarjota esimerkiksi rahat takaisin -takuuta, kynnys kokeilla palveluitasi madaltuu tehokkaasti. Me suomalaiset olemme rehellistä kansaa, sillä tutkitusti vain korkeintaan 1 prosentti käyttää hyväkseen tämäntyyppisiä takuita. Mutta mietipä mitä tällainen takuu tekee myynnillesi? Ja tällainen asiakaslupaus takuuvarmasti pitää yrityksesi tuottaman palvelun laadun korkealla!

Testaa, mikä toimii, mikä ei! Niiden oikeiden sanojen löytäminen nettisivuille on kuin maratonin juoksemista – parempi aloittaa matka tänään, jotta pääsee nopeammin maaliin!

Eikös olekin aika paljon huomioitavaa?

Autamme mielellämme sinua löytämään oikeat helmet tekstiisi

Vinkkejä tässä jutussa on paljon, ja voi tuntua siltä, että uskaltaako sitä enää kirjoittaa yhtään mitään? Tiedämme tunteen!

Älä missään nimessä lannistu. Paras markkinointi on tehty markkinointi. Kukaan meistä ei ole täydellinen. On parempi kuitenkin tehdä kuin olla tekemättä.

Kirjoittaminen kannattaa aloittaa kirjoittamisella. Anna tulla vaan kaikkea, mitä mieleen tulee esimerkiksi tässä jutussa käsiteltyjen aiheiden ympäriltä. Tai heitä vinkit syrjään ja tee ihan omaa juttua, mikä kumpuaa sisältä. Anna luonnokseen tulla vaikka täyttä sutta!

Kun riittävästi kirjoitat, annat mahdollisuuden, että saat aikaan helmiä. Ja jokaisen helmen löytäminen on aina askel kohti parempaa nettisivustoa.

Jos innostut tulemaan meille kotisivuasiakkaaksi, autamme tekstien kirjoittamisessa esimerkiksi haastattelemalla. Olemme myös hyviä etsimään yrityksesi kilpailuedut ja asiakashyödyt vähän sekavammastakin aineistosta – sinun ei tarvitse kuin osata kertoa yritystoiminnastasi.

Tuntuiko, että et osaa tehdä omalla kotisivutekniikallasi esimerkiksi palstoitusta, CTA-painikkeita, lomakkeita tms? Mikäli tuntuu, että kotisivusi eivät taivu kaikkeen toivomaasi, niin käänny ihmeessä puoleemme ja katsotaan yhdessä näitäkin haasteita!

Tarvitsetko apua markkinointiin?

Me Velhot tarjoamme avuksesi esimerkiksi seuraavia palveluita

Hyvät kotisivut yrityksellesi

Saat meiltä nykyaikaiset kotisivut, jotka hurmaavat asiakkaasi!

Myyvät kotisivut -opas

Haluatko oppia hyödyntämään kotisivujanne tehokkaammin myynnin tukena?

Markkinointivinkkejä

Seuraa instaamme, niin näet säännöllisesti käytännönläheisiä markkinointivinkkejä.

Onko hakusessa hyvä kotisivujen tekijä? Pirauta ihmeessä!

Jutellaanko lisää?

Olen Velhovision Maaret ja toimin meillä kotisivujen ja markkinoinnin suunnittelijana. Jos kaipaat apua työarkenne helpottamiseen, varaa ihmeessä veloitukseton aivoriihi ajanvarauskalenteristamme.

Mielellään verkostoidun kanssasi myös LinkedInnissa – laita kutsu tästä.