Tyypillinen esittämämme kysymys kotisivuprojektin alussa on, että olisiko teillä tarvetta blogille? Yleensä tämä herättää vastustusta ja aletaan puhallella, että ”voi kun ei ole aikaa”. On kyllä totta, että sisällöntuotanto vie aikaa, mutta se on myös tärkeää, yritystoimintaa tukevaa työtä. Olemmekin keränneet yhteen muutamia vinkkejä, miten saat enemmän vastinetta blogijuttuihin käyttämällesi ajalle.

Mikä on ylipäätään on blogi?

Blogi on työkalu, jolla voit asettaa nettiin tietyn verran sanoja, joilla on selkeä tavoite. Sisällöntuotannon yksi tärkeä tehtävä on googlaantua ja tätä kautta kasvattaa kotisivujesi kävijäliikennettä – vieläpä maksutta.

Kun kävijäliikenne kasvaa sisällöntuotannon avulla, yhteydenottojen määrän kasvu on hyvin pitkäkestoista.

Hyvän hakukoneoptimoidun blogijutun vaikutus voi kestää jopa vuosia. Voit siis ajatella, että blogiin sijoitettu työmäärä on pysyvä, hyödyllinen asia yrityksesi näkyvyyden eteen. Tavoitteelliseen kirjoittamiseen kannattaa käyttää työaikaa.

Jos kuvitellaan, että vaikkapa 300 kävijää sivuillasi tuottaa yhden tarjouskyselyn, niin voisitko kävijämäärän tuplaamalla saada kaksi tarjouskyselyä?

Jos blogien avulla saat kasvatettua kävijäliikennettä, myös yhteydenottojen lukumäärän kasvu jää pysyvästi yrityksesi hyödyksi.

Millainen blogisisältö tuo lisää kävijöitä?

Mikä tahansa hyväntuulinen kirjoittelu ei vielä tue kävijäliikenteen kasvua. Sisällöntuotanto kannattaa sitoa asiakkaasi googlaamien asioiden ympärille.

Jos ihminen googlettaa toimialasi sanastoa, hänellä voi olla jopa ns. ostohousut jalassa. Blogisisällöntuotannon avulla pääset mukaan näinkin herkullisessa vaiheessa olevaan tiedonhakutilanteeseen.

Mistä tiedän, mitä asiakkaani googlettavat?

Google on hyvä paikka aloittaa. Voit kirjoittaa Googleen jonkun palveluusi tai tuotteeseesi liittyvän sanan ja katsoa, mitä google ehdottaa hakulauseiksi. Nämä ovat suosittuja ilmaisuja, joilla ihmiset etsivät tietoa netistä.

Millä toimialaasi haetaan? Kurkkaa googlen ehdotuksia.

Tokihan meillä yrittäjillä on oma näkemys siitä, kuinka asiakkaat alaamme googlaavat. Välillä on silti hyvä tutkia myös mitattavaa dataa, jotta tiedät mikä hakusanan synonyymi on suosituin. Yksi hyvä työkalu avainsanatutkimuksen tekoon on esim. www.neilpatel.com. Esimerkiksi meillä Velhovisiossa ei olisi tietoa etsiikö asiakkaamme enemmän sanaa ”nettisivut” vai ”kotisivut”, mutta Neilpatel-työkalun mukaan kotisivut-sana on suositumpi ja siksi se on valittu kotisivut-sivumme tärkeimmäksi avainsanaksi.

Neilpatel-avainsanatyökalun avulla voit tutkia hakusanoja ja -määriä, ja sitä kautta miettiä otsikoita sisällöillesi.

Sisällyttämällä teksteihin ja otsikoihin suosittuja hakusanoja tuotat samalla yrityksellesi nettiin ns. asiakashaaveja, varsinkin jos sisältösi on houkuttelevaa ja ratkaisee asiakkaan ongelmat.

Millainen on hyvä sisältö?

Onko sisältö asiakasta aidosti auttavaa? Säästääkö se sinun aikaasi?

Myynti on ennen kaikkea asiakkaasi auttamista. Tuota juttuja, jotka vastaavat asiakasta askarruttaneisiin kysymyksiin eri ostopolun vaiheissa. Voit parhaimmillaan lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun kirjoitat sisältöjä aiheisiin, joita sinulta kysytään muutenkin usein.

Ottaako se huomioon ostopolun eri vaiheet?

Miten asiakkaasi etsii tietoa googlesta? Tunnistaako tämä ylipäätään vielä tarvettaan? Miten sinä kirjoittaisit niille, jotka eivät vielä tiedä tarvitsevansa juuri sinun palveluitasi? Esimerkiksi sisäilmaoireista kärsivä perhe ei välttämättä osaa yhdistää epäpuhdasta hengitysilmaa oireiden aiheuttajaksi. Tällöin esimerkiksi ilmalämpöpumppujen puhdistuspalveluita tuottava yritys voi tuottaa aiheeseen liittyvän sisällön ja sponsoroida sitä vaikkapa facebook-markkinoinnilla.

Onko se visuaalinen ja pystyykö sen myös silmäillä?

Blogijuttu voi olla potentiaaliselle asiakkaalle ensimmäinen kosketuspinta yritykseesi. On tärkeää, että blogijuttu on visuaalinen ja antaa ammattimaisen mielikuvan yrityksestäsi.

Tekstiseinät ovat raskaita, eivätkä houkuttele lukemaan. Käytä siis kunnolla väliotsikoita ja elävöitä juttua kuvilla, jotta kiireiset silmäilijätkin ymmärtävät kärkiviestit ilman tekstin lukemista. Jos kotisivusi taipuu helposti muotoilemaan sisältöä, kannattaa tekstiä jakaa kenties palstoihin, luetteloihin ja korostuslaatikoihin.

Muista, että digitaalisessa nykymaailmassa ihmiset haluavat olla tekemisissä aitojen ihmisten kanssa, joten tuo henkilökohtaisuutta peliin vaikka oman kuvan ja esittelyn muodossa.

Onko blogijutussa myös kunnon ”kärpäspaperit” ja toimintakehotteet?

Eihän vaan blogijuttusi vain lopu, kun teksti on kirjoitettu? Tarjoa ihmeessä lisää lukemista, eli asemoi blogijutun alle esim. toisia aiheeseen liittyvä kirjoituksia sekä ohjauksia omiin palveluihisi.

Velhovision tiimi koitti mietiskellä, mikä on hyvä termi sille, että saadaan asiakas reagoimaan yrityksesi kanssa. Kärpäspaperiinhan tarttuu helpolla kiinni ja kotisivumaailmassa tällaisia tarraamistyökaluja ovat esimerkiksi uutiskirjeen tilaamispainike, lataa opas -painike, ohjaus chat-keskusteluun, yhteydenottolomake jne.

Tässä on tämän jutun toimintakehote : )

Sijoitan loppuun oman kuvani sekä tekstin: Jos tarvitset apua kotisivujesi sisällöntuotannon kuntoonlaitossa, avainsanatutkimuksessa tai sisällön muotoilussa, niin ota ihmeessä yhteyttä. Soita 050 576 1688 – numeroon vastaa iloinen ja aurinkoinen Velhovision Maaret.

Lue lisää kotisivupalveluistamme