Nettikaupan perustaminen

Millainen on hyvä verkkokauppa?

Autamme houkuttelevan verkkokaupan suunnittelussa

Millainen on myyvä verkkokauppa?

Etusivun tuotevalikoima herättää mielenkiinnon

Mikäli asiakas saapuu verkkokauppasi etusivulle, on tärkeää, että verkkokaupastasi saa houkuttelevan kuvan yhdellä silmäyksellä. Siksi verkkokaupan etusivulle kannattaa nostaa valikoima kiinnostavimmista tuotteista. Tämän perusteella käyttäjä päättää, jatkaako hän sivuston selailua lisää.

Hyvästä verkkokaupasta löytää tuotteet helposti

Etsi-toiminto ja ohjaukset eri kategorioihin auttavat asiakkaita löytämään etsimänsä. Kategoriat ovat kuin kivijalkamyymälän hyllyt, siksi niiden pitää olla mahdollisiman käyttäjäystävälliset. Muistathan, että myös käyttötarpeen ympärille voi luoda kategorioita. Huom! Etsi-toimintoon kannattaa panostaa – siinä voi käyttää myös erilaisia filttereitä ja tägejä.

Kaikki TUOTTEESEEN liittyvät asiat löytyvät tuotekortilta

Koska verkkokaupassa ei pystytä käsin koskettelemaan tuotteita, pitää tuotetiedoissa kuvailla nämä tiedot asiakasta varten. Miltä materiaali tuntuu päällä? Minkäkokoinen tuote on? Kuvat auttavat hahmottamaan tätä esim. kuvaamalla laukkua käytössä mallin päällä. Verkkokaupan tuotetietoihin kannattaa siis kuvailla kaikki oleellinen aistein havaittava.

Kaikki OSTAMISEEN liittyvät asiat löytyvät tuotekortilta

Liian usein näkee verkkokauppoja, missä esimerkiksi toimituskulun näkee vasta kassalle meno vaiheessa. Tällainen ei ole hyvää asiakaspalvelua ja näin saatetaan menettää kauppaa, mikäli ostoa harkitseva ei jaksa selvitellä tätä. Myös näihin kannattaa vastata tuotekortilla: Kauanko toimitus kestää? Miten tuote toimitetaan? Mitä maksutapoja on saatavilla jne?

Hyvän verkkokaupan suunnittelussa kannattaa huomioida myös nämä

  • Hyvät tuotekuvat
    Verkkokaupassa olisi hyvä olla sekä kuva tuotteesta rajattuna että kuva tuotteesta käytössä (tunnelmakuvia).

  • Ostamisen esteet on taklattu
    Ostamisen esteitä voi kumota esimerkiksi hyödyntämällä Kysyttyä-palstaa.
  • Social proof
    Asiakastestimoneja- ja arvosteluita olisi hyvä olla tuotekortilla.
  • Helppo tilaaminen
    Onko tilauslomakkeen tiedot mahdollisimman yksinkertaiset täyttää? Onko verkkokaupassa valittavana runsaasti eri maksutapoja / toimitustapoja? Osaisiko äitisi tilata verkkokaupasta?
  • Asiakkaalle menevät sähköpostiviestit ovat harkittuja
    Sähköpostiviestien lähettämisen mahdollisuus on lähes edellytys verkkokaupan asiakaspalvelulle sekä lisämyynnille.

Myös nämä suunnittelukäytännöt sisältyvät Velhovision tapaan rakentaa verkkokauppoja

  • Hyvä verkkosivusto ratkaisee kohderyhmän ongelmat
    Ei vielä riitä, että verkkokaupan tuotekortit ovat kunnossa. Koko verkkosivuston pitää tukea myyntiä ja aikaansaada kävijälle tunne, että tämä tuote on tarkoitettu juuri hänelle. Tähän pääsemme panostamalla selkeiden kohderyhmien määrittämiseen.

  • Hyvä verkkosivusto on selkeä ja silmäiltävä
    Kun tutkit Velhovision tekemiä verkkosivustoja, et löydä niistä pitkiä, puuduttavia tekstiseiniä. Nykyihminen on tottunut svaippailemaan ja silmäilemään digitaalista sisältöä. Siksi me suunnittelemme sivustot niin, että oleellinen löytyy otsikoista, listoista, infografiikasta ja muusta helposti silmäiltävistä osioista.

  • Hyvä verkkosivusto on hakukoneoptimoitu
    Työnkulkuumme kuuluu hakukoneystävällinen verkkosivujen rakennustapa. Hoidamme kuntoon hakukoneasetukset ja opetamme myös asiakkaallemme hakukoneoptimoinnin periaatteet itsenäistä verkkokaupan päivitystä varten.

  • Hyvä verkkosivusto on nopea ja responsiivinen
    Kun panostetaan laadukkaaseen kotisivutilaan, kuvat pidetään kevyinä ja mobiilinäkymä testataan huolella, saadaan aikaan nykyaikainen ja käyttäjäystävällinen verkkokauppa.

  • Visuaalinen ilme luo ammattimaisen mielikuvan
    Panostamme kaikissa verkkosivuprojekteissa yrityksen brändi-ilmeen suunnitteluun. Mietimme myös asiakkaan ostopolun kaikki vaiheet visuaalisesti selkeiksi ja yhenmukaisiksi. Velhovisiolta saat jopa somepohjat, joihin verkkokaupan visuaalinen ilme on tallennettu (sisältyen verkkokaupan suunnittelun hintaan).

Oletko vielä ladannut Kotisivut myynnin tukena -opastamme? Vaikka saatat ehkä miettiä verkkokaupan perustamista, on tärkeää, että koko verkkosivusto on houkutteleva. Ilmaisesta oppaastamme saat runsaasti vinkkejä kiinnostavan ja myyvän nettisivusisällön ideointiin.

Myyvän verkkokaupan 4 K:ta

#1 K = Kävijäliikenne

Jos halutaan kasvattaa kävijäliikennettä, panosta siis näihin:

  • Hakukoneoptimointi
  • Blogi
  • Some (kiinnostava sisältö, reelssit, häshtägit)
  • Digimarkkinointi (google ads, google shopping, facebook-markkinointi, instagram-markkinointi…)
  • Uutiskirje uutiskirjelistalle liittyneille
  • Vaikuttajamarkkinointi

  • Jne. muu markkinointi

#2 K = Konversio

Jos haluat kasvattaa konversiota (eli sitä kuinka moni kotisivukävijöistä päätyy tilaamaan), kannattaa panostaa siis näihin:

  • Tunnista kohderyhmän tarpeet ja tarjoa ratkaisu kohderyhmän ongelmaan
  • Panosta siihen, että sivusto näyttää luotettavalta (yritystiedot ja asiakasuositukset esiin)
  • Hyvät tuotekuvat
  • Tarjoa kaikki tuotteeseen / ostamiseen tarvittavat tiedot tuotekortilla.
  • Tarjoa runsaasti maksutapoja.
  • Onko tilaaminen ja maksaminen mahdollisimman helppoa?
  • Syy tilata juuri nyt – alekoodi? Ilmainen toimitus jne.

#3 K = Keskiostos

Jos haluat kasvattaa keskiostosta, panosta siis näihin:

  • Tuotesuositukset, yhteensopivat tuotteet (cross-sell), kalliimman tuotteen suosittelu (up-sell)
  • Veloituksettomat toimituskulut tietyn ostosumman ylittävälle ostoskorille

#4 K = Kate

Jos haluat kasvattaa katetta, panosta siis näihin:

  • Tunnista ja karsi tuotannon ja logistiikan pullonkaulat sekä aikasyöpöt (avuksi automatisointi, digitalisointi..)

Tarvitsetko apua markkinointiin?

Me Velhot tarjoamme avuksesi esimerkiksi seuraavia palveluita

WooCommerce-verkkokauppa

Saat meiltä nykyaikaisen verkkokaupan, joka hurmaa asiakkaasi!

Lataa maksuttomat vinkit

Haluatko oppia hyödyntämään kotisivujanne tehokkaammin myynnin tukena?

Markkinointivinkkejä

Seuraa instaamme, niin näet säännöllisesti käytännönläheisiä markkinointivinkkejä.

Jutellaanko lisää?

Olen Velhovision Maaret ja toimin meillä kotisivujen ja markkinoinnin suunnittelijana. Jos kaipaat apua työarkenne helpottamiseen, varaa ihmeessä veloitukseton aivoriihi ajanvarauskalenteristamme.

Mielellään verkostoidun kanssasi myös LinkedInnissa – laita kutsu tästä.