Nettisivujen tekijä

paljastaa mindmap-menetelmän hyvän myyntisivun suunnitteluun

Oletko miettinyt, miten nettisivujen suunnittelu kannattaa kannattaa aloittaa?

Tämä itse asiassa on erittäin oleellinen kysymys. Tätä aloitusprosessia olemme täällä Velhovisiossa miettineet ja hioneet vuosia – miten saada oleellisimmat kysymykset kysyttyä esim.  nettisivujen aloituspalaverissa.

Klassikkokysymyksiä meillä on aina olleet:

  • Mistä teille tulee tällä hetkellä asiakkaat?
  • Millaista markkinointia teette nyt, entäpä tulevaisuudessa?
  • Millaisia tavoitteita teillä on? Millainen olisi täysin nappiin mennyt nettisivuprojekti?

Mutta tietoja tarvitaan lisää, jotta pystymme tekemään nettisivut, jotka oikeasti kertovat ongelmanratkaisusta eikä pelkästään teidän palvelusta.

Näin nettisivujen tekijä ja asiakas voi ideoida nettisivusisältöä helposti

Mindmap auttaa selkeyttämään “sillisalaattia”

Meillä Velhovisiossa ollaan aina rakastettu  mindmappeja. Nettisivutyöhön kuuluu se, että käyn läpi vaihtelevan määrän aineistoja ja meidän pitäisi löytää ne tärkeimmät, asiakasta kiinnostavat asiat tästä massasta.

Koska kaikki me yrittäjät olemme erilaisia, välillä minulle tulee kymmeniä sivuja lähdetekstiä, välillä asiakas ei pysty kirjoittamaan sanaakaan tekstiä. Ehkä mieluummin lähden liikkeelle liian isosta massasta aineistoa, mutta myös tyhjästä sisällön loihtiminen on mahdollista, kun apuna on google (ja nykyään myös tekoäly).

Mindmap-tekniikalla pystytään jäsennellä tietoa eri teemoihin visuaalisesti. Nykyään me myös teemme asiakkaan kanssa mindmap-suunnittelua, jotta myös asiakas huomaa, että mitä tietoa tarvitaan.

Tässä kirjoituksessa esittelen sinulle tämän mindmap-tekniikan, jotta voit soveltaa sitä omaan palveluusi.

Visualisoidaan asiakkaan matka nykytilanteesta palvelusi jälkeiseen aikaan

Tässä olevassa kuvassa näet lähtötilanteen. Voit kuvitella aikajanan asiakkaasi matkasta. Vasemmalla on asiakkaasi lähtötilanne, keskellä palvelusi sekä kilpailijasi ja oikealla asiakkaasi lopputulos palvelusi jälkeen. Voit suurentaa kuvaa isommaksi klikkaamalla.

Jokainen osio käydään mindmap-tekniikalla läpi, ja kuvioon lisätään muistiinpanoja.

Huom! Jokaisesta eri palvelusta tehdään itsenäinen mindmap. Jos palvelulla on useampi eri kohderyhmä, jokaisesta tehdään mindmap erikseen. Näin meidän on helppo luoda unelma-asiakasprofiilit eri palveluille. Tavoite on saada nettisivuille tulija tuntemaan, että tämä on tarkoitettu juuri minulle. 

Haluatko nähdä tarkemmin videolta, kuinka täytämme esimerkkimindmappia? Tilaa sähköpostiisi Kotisivujen tehokäyttövinkit! Vinkkisarjassa näytämme, miten mindmappia hyödynnetään konkreettisesti tuotteistamisen apuna.

Ideoimme siis kerralla kaiken tarvittavan

Kun aihepiireihin on löytynyt vastaus (tai toisin sanoen oletus), näemme yhdellä silmäyksellä kaiken mitä markkinoinnin suunnitteluun tarvitaan.

Esimerkkejä mindmapin käytännön soveltamisesta

  • Kun määritämme unelma-asiakkaasi profiilin, pystymme kohdistamaan tälle mainontaa näiden kriteerien avulla (ja vaikka valitsemaan samaistuttavaa kuvamaailmaa)
  • Kun meillä on oletus asiakkaan ongelmasta, pystymme sanoittamaan sen nettisivuille.
  • Kun tutkimme, miten asiakas etsii ongelmaan ratkaisua, määritämme myös suunnitelman hakukoneoptimoinnille.
  • Kun käännämme palveluidemme ominaisuudet hyödyiksi, saamme lähes valmiit tekstit nettitisivuille.
  • Kun tutkimme kilpailijoita, näemme markkinat asiakkaamme silmin ja voimme nostaa erottautumistekijöitä nettisivuillemme.
  • Kun määritämme ostamisen esteet, meillä hyödylliset sisällöt esim. Usein kysytyt kysymykset -osioon.
  • Kun mietimme, miksi valita meidät juuri nyt, saamme sisällön mainoskampanjoihin.

Mindmappia kannattaa täyttää niin, että teemme asiakkaastasi parhaan arvauksen. Tätä on tarkoitus tarkentaa jatkuvasti esimerkiksi asiakashaastattelujen avulla (ja tiedät, mitä jatkossa kysyä).

Kuvassa esimerkki mindmapista, miltä se voi näyttää ideointipalaverin jälkeen (kuvasta ei ole tarkoitus saada selvää tietoturvasyistä)

Kumpi resonoi Kristaa?

Miksi kannustamme asiakkaitamme rajaamaan kohderyhmän rohkeasti? Koska haluamme, että asiakkaamme erottuvat kaikkea kaikille -markkinoinnista.

Esimerkki: Meillä Velhovisiolla yhtenä tärkeänä kohderyhmänä on b2b-palveluyrittäjät, joiden näkyvyyttä voi kasvattaa sisältömarkkinoinnilla.

Tapaa Krista, kuvitteellinen henkilö, joka on voisi olla esimerkiksi meidän unelma-asiakas.

(Kuvittele tähän kuvaus omasta unelma-asiakkaastasi.)

Krista tekee työnohjausta yrityksille. Hän on erinomainen työssään, mutta hänellä on vaikeuksia saada asiakkaat tietämään Kristan yrityksestä, työnohjauksen hyödyistä sekä erottumaan kilpailijoista. Lisäksi hän kamppailee ajan riittävyyden kanssa – olisi aivan painajainen lähteä panostamaan markkinointiin, kun oma aika ei vaan riitä.

Voi kun joku tulisikin apuun, tuotteistaisi osaamisen helposti ostettavaksi ja valjastaisi digimarkkinoinnin levittämään tietoisuutta Kristasta ja hänen tuottamansa palvelun muutoksista yrityksissä.

Kumpi resonoi Kristaa (tai sinun unelma-asiakastasi)…

Mainosviesti, jossa sanotaan, että ”Hei yrittäjä, meiltä saat apua markkinoissa”

vai

”Hei asianatuntijarittäjä! Säästämme aikaasi tekemällä puolestasi kaiken teknisen ja autamme paketoimaan ja tuotteistamaan osaamistasi houkuttelevasti. Katso tästä referenssejä (juuri sinun toimialaltasi). Pidämme huolen, että näyt maalta, mereltä ja ilmasta ja osaat jatkossa hoitaa markkinointiasi kevyesti, läpinäkyvästi ja kannattavasti.”

Eli kun puhuttelemme juuri Kristaa, Kristasta tuntuu, että hänen ongelmiaan ymmärretään ja osataan ratkaista.

Mindmap-tekniikan avulla voit heittää hyvästit ongelmalle, että mitä tekstiä keksiä myyntisivulle

Kun teemme myyntisivun huolella, oikeasti asiakkaan arjen ongelmiin purren, saamme samalla loihdittua sabluunan, jota voimme soveltaa samalla tavalla toiselle kohderyhmälle. Näin saat luotua hyvän myyntisivun rungon ja sen jälkeen sinun on helppo ideoida kiinnostavaa ja houkuttavaa tekstiä ihan mille tahansa palvelulle / kohderyhmälle.

Nyt kun meillä on hallussa ideointityökalu, voidaan siirtyä käytäntöön. Tilaa kotisivujen tehokäyttövinkit tästä, niin näytämme millainen myyntisivu mindmapin avulla voidaan luoda.

Helppous ja tehokkuus eivät kulje käsikädessä

Oletko saanut Googlelta tutustumiskupongin Google Ads -markkinointiin? Niin meistä kaikki ja sehän houkuttaa helposti kokeilemaan Googlen mainostyökalua. Ammattimainen tekeminen tarkoittaa käytännössä sitä, että näet kristallinkirkkaasti mainonnan tulokset, mutta tämä myös vaatii mainostilin hallinnan osaamista.

Google tarjoaakin vasta-alkajalle helpon tavan aloittamiseen ja näin ollen päädyt todennäköisesti tekemään Google opastuksella Smart Campaign -kampanjan. Tässä vaihtoehdossa on piilotettu oleelliset asiat, kuten esimerkiksi se, että ovatko mainoksesi kiinnostavia ja onko kampanjan tuoma kävijäliikenne lainkaan relevanttia.

Ei hätää – pääset pois Smart Campaign -versioista etsimällä työkalujen yhteydestä Ammattilaistili -näkymän.

Tarvitsetko apua markkinointiin?

Me Velhot tarjoamme avuksesi esimerkiksi seuraavia palveluita

Hyvät kotisivut yrityksellesi

Saat meiltä nykyaikaiset kotisivut, jotka hurmaavat asiakkaasi!

Myyvät kotisivut -opas

Haluatko oppia hyödyntämään kotisivujanne tehokkaammin myynnin tukena?

Markkinointivinkkejä

Seuraa instaamme, niin näet säännöllisesti käytännönläheisiä markkinointivinkkejä.

Jutellaanko lisää?

Olen Velhovision Maaret ja toimin meillä kotisivujen ja markkinoinnin suunnittelijana. Jos kaipaat apua työarkenne helpottamiseen, varaa ihmeessä veloitukseton aivoriihi ajanvarauskalenteristamme.

Mielellään verkostoidun kanssasi myös LinkedInnissa – laita kutsu tästä.