Saavutettavat kotisivut

luovat tasa-arvoa kaikille verkkosivujen käyttäjille

Toteuttamiamme saavutettavia kotisivuja

Nyyti ry

Velhovision kunnianhimoisin toteuttama projekti on ehdottomasti Nyyti ry:n kotisivujen uudistus. Historialliseksi projektin teki massiivinen sisällönsiirto – siirsimme yhdessä yli 1000 sisältöä, kun kieliversiot lasketaan mukaan.

Vaikka välillä työskenneltiin äärirajoilla, laadusta ei tingitty ja yhteinen sävel löytyi yhteistyöhön.

KIERTO-hanke

Toteutimme saavutettavat verkkosivut Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluille.

Projektissa kiinnitettiin huomiota eri tyyppisen dynaamisen sisällöntuotannon helppoon julkaisuun. Myös some-kanavien sisältö haluttiin näyttävästi esiin ja asiakkaalle rakennettiin näppärä some-seinä verkkosivujen etusivulle.

Lahden Konservatorio

Toteutimme saavutettavat verkkosivut Concis Lahden konservatoriolle.

”Velhovisiossa Maaretilla on silmää tehdä hienoa visuaalista työtä ja löytää ratkaisut erikoisempiikin organisaatiolle spesifeihin tarpeisiin. Juha hoitaa teknisen puolen asiat moitteettomasti ja on erittäin selkeä ohjeistamaan sivuston käytössä.”

Sirkku Lehti-Permanto, Lahden konservatorio

Mitä on hyvä tietää, kun suunnittelee saavutettavia verkkosivuja?

Millaiset ovat saavutettavat verkkosivut?

Saavutettavat verkkosivut luovat tasa-arvoa kaikille verkkosivujen käyttäjille. Tiesitkö, että jollakin tavalla toimintaesteisiä meistä suomalaisista on 1-2 miljoonaa?

Kuvittele maailma, missä sinulla on rajoituksia aisteissa, liikkumisessa tai luetun tekstin ymmärtämisessä. Esimerkiksi näkörajoitteisena haluat, että verkkosivujen tekstit ovat riittävän suurella, niiden riviväli on korkea ja teksti erottuu taustastaan. Et myöskään pidä liian pitkistä teksteistä (kuten ei kukaan muukaan). Saatat tarvita verkkosivun lukemiseen jonkun apuvälineen, kuten ruudunlukuohjelman tai mobiilisovelluksen, joka tulkitsee sinulle sivun sisällön.

Tällöin verkkosivuston pitää olla teknisesti oikein rakennettu, jotta apuvälineet osaavat lukea sisällön.

Jos olet liikuntarajoitteinen, hiiren käsittely voi olla hankalaa. Tällöin verkkosivustossa pitää pystyä liikkumaan pelkän näppäimistön avulla. Jos sinulla on hankaluuksia luetun ymmärtämisessä, on tärkeää, että kirjoitettu teksti on helppolukuista.

Saavutettavat verkkosivut ottavat huomioon erilaiset käyttörajoitukset ja näin ollen mahdollistavat verkkosivujen käytön kaikille.

Mikä ihmeen WCAG 2.1.?

WCAG 2.1. tarkoittaa teknisiä ohjeita EU:n saavutettavuuskriteerit täyttäville verkkopalveluille. EU on säätänyt saavutettavuusdirektiivin parantaakseen ennenkaikkea tasa-arvoa kaikille verkkosivujen käyttäjille. Saavutettavuusdirektiivi koskee ensisijaisesti julkishallintoa tai esimerkiksi sellaisia yhteisöjä, jotka saavat toiminalleen julkista rahoitusta.

Toki saavutettavuuden huomiointi on enemmän kuin suotavaa kaikille verkkosivuille. Tarkempaa tietoa kannattaa käydä katsomassa Valtiovarainministeriön sivulta www.vm.fi/saavutettavuusdirektiivi.

Mitkä seikat vaikuttavat sivujen saavutettavuuteen?

  • Tekstin selkeys – selkokielinen teksti on helppotajuista ja se on jaksotettu palstoin, listoin ja väliotsikoin helposti hahmotettavaksi.

  • Tekstin mittasuhteet – tekstin koko, riviväli ja otsikot ovat noudattavat EU:n saavutettavuuskriteerejä.

  • Kuvien alt-kuvaukset – jotta ruudunlukuohjelmat osaavat tulkita kuvat oikein, kuvien alt-kuvaukset eli vaihtoehtoiset tekstit pitää olla määritelty.

  • Rakenne – Jotta sivustolla voi liikkua näppäimistöllä, pitää sivun hierarkia olla teknisesti oikein.

  • Värikontrasti – elementtien pitää erottua taustaväristään riittävästi.

Tiesitkö, että tekstin innostavuus on yksi selkokielisen tekstin osatekijä?

Kaupallisen tekstin ja selkokielisen tekstin kirjoittamisessa on paljon samaa. Selkokielikeskus antaa esimerkiksi seuraavia ohjeita: Pidä huolta siitä, että tekstisi on kirjoitettu hyvällä suomen kielellä. Mieti kenelle kirjoitat ja mikä tekstissäsi on tärkeää juuri heille. Selkokieltä on monentasoista – suppealla sanavarastolla puhut heikosti lukeville, helppo yleiskieli palvelee jo suurta kohderyhmää. Tekstin innostavuus ja kuvitus helpottaa hahmottamista.

Selkokielitekstin kirjoittajan kannattaa huomioida ainakin seuraavat ohjeet

  • Käytä jokapäiväisiä sanoja, kuten
    – työ, ei toiminta
    – auto, ei ajoneuvo
    – päiväkoti, ei varhaiskasvatusyksikkö.

  • Käytä lyhyitä sanoja, kuten
    – opiskelija, ei ammattikorkeakouluopiskelija.

  • Vältä vaikeita tai abstrakteja sanoja tai jos käytät, selitä ne.

  • Vältä lyhenteitä.

  • Ole varovainen kielikuvien kanssa, kuten
    – ryöstötalous
    – juokseva vesi
    – nyrkkisääntö

  • Pyöristä luvut, kuten
    – noin tuhat, ei 998.

  • Käytä sinä-muotoa, jos se sopii tekstiin.

Lue lisää Selkokielikeskuksen sivuilta!

Tarvitsetko apua markkinointiin?

Me Velhot tarjoamme avuksesi esimerkiksi seuraavia palveluita

Hyvät kotisivut yrityksellesi

Saat meiltä nykyaikaiset kotisivut, jotka hurmaavat asiakkaasi!

Kotisivut myynnin tukena -opas

Haluatko oppia hyödyntämään kotisivujanne tehokkaammin myynnin tukena?

Markkinointivinkkejä

Seuraa instaamme, niin näet säännöllisesti käytännönläheisiä markkinointivinkkejä.

Onko hakusessa hyvä kotisivujen tekijä? Pirauta ihmeessä!

Jutellaanko lisää?

Olen Velhovision Maaret ja toimin meillä kotisivujen ja markkinoinnin suunnittelijana. Jos kaipaat apua työarkenne helpottamiseen, varaa ihmeessä veloitukseton aivoriihi ajanvarauskalenteristamme.

Mielellään verkostoidun kanssasi myös LinkedInnissa – laita kutsu tästä.