Uutiskirje MailPoet

Kätevä työväline uusasiakashankintaan kuin asiakassuhteen hoitamiseen

Miksi lähteä tekemään uutiskirjemarkkinointia?

Luottamuksen rakentaminen

Uutiskirjeet auttavat luomaan luottamusta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Harva ostaa tuntemattomalta, ja uutiskirjeen kautta voit rakentaa pitkäaikaisempia asiakassuhteita.

Kustannustehokkain markkinointikanava

Uutiskirjeet tuottavat parhaan ROI:n (tuottavuus työaikaan tai kustannuksiin nähden) verrattuna esimerkiksi somemarkkinointiin. Katso lähde esim. tästä.

Omistat yleisösi

Somealustoilla yritysten tilien sulkeminen tai rajoitukset voivat olla riski. Isokin seuraajamäärä voi haihtua ilmaan yhdessä yössä. Iso ja sitoutunut sähköpostilista on yrityksesi arvokasta omaisuutta, jonka kanssa voit viestiä suoraan ilman ulkopuolisten rajoitteita.

Arveluttaako uutiskirjemarkkinoinnin aloittaminen?

Usein kuulemme asiakkaidemme suusta, että sähköpostispämmiä inhotaan. Ei kuitenkaan kannata miettiä, mistä itse tykkää tai ei tykkää, kun kyse on yrityksen markkinoinnista. Ja ei tietenkään ei kannata spämmätä, vaan tarjota toinen toistaan arvokkaampaa, asiakasta auttavaa sisältöä. Kun tämä periaate pysyy mielessä, ei kukaan sinun asiakkaasi inhoa sinun kirjeitäsi.

Miten saada ihmisiä liittymään uutiskirjelistalle?

Jotta saat ihmisiä liittymään uutiskirjelistalle, sinun kannattaa tarjota jotain hyödyllistä kiitoslahjaa. Tätä kutsutaan liidimagneetiksi. Lahja voi olla esimerkiksi opas, kevyt kurssi tai video, joka tarjoaa lisäarvoa asiakkaalle.

Kaksi tapaa tehdä uutiskirjeitä

Tavallinen uutiskirjeen kirjoitus

Tämä tarkoittaa sitä, että avaat uutiskirjetyökalun, kirjoitat viestin ja lähetät sen haluamallesi kohderyhmille. Tässä on haittana se, että uudet uutiskirjelistalle liittyvät eivät näe aiemmin kirjoittamiasi kirjeitä.

Suosittelemme siis harkitsemaan sähköpostiautomaatiota, millä varmistetaan, että ainakin parhaimmat kirjeesi lähtee järkevässä järjestyksessä uusille tilaajille. Tästä lisää seuraavassa palstassa.

Sähköpostiautomaatio

Sähköpostiautomaatio tarkoittaa, että kirjoitat kirjeet ja ajastat ne lähtemään asiakkaalle järjestyksessä esimerkiksi viikon välein. Tässä on se etu, että kun teet kirjeen kerran, siitä tulee ns. ikivihreä, eli sama viesti menee jatkuvasti uusille asiakkaille.

Esimerkiksi liidimagneetin lataajalle voit tehdä kerran uutiskirjesarjan, eikä sinun sen jälkeen tarvitse käyttää aikaa uusasiakashankintaan tähtäävien uutiskirjeiden tekemiseen.

Millainen on hyvä uutiskirje?

Uutiskirje ei näytä mainokselta

Kukaan ei tykkää mainoksista. Siksi unohda kuvien käyttö ja pyri tekemään uutiskirjeestä tavallisen sähköpostin näköinen. Älä laita edes yrityksen logoa, äläkä käytä värejä.

Se on helppolukuinen

Kirje pitää olla helposti silmäiltävä. Pidä lauseet lyhyinä ja palstat vain muutaman lauseen pituisina. Voit boldata tärkeimpiä asioita, sekä käyttää luetteloita.

Se sisältää arvokasta tietoa

Jotta saat pidettyä asiakkaat uutiskirjelistalla, tarjoa aidosti hyödyllistä sisältöä. Anna käytännön vinkkejä esimerkkejä osaamisestasi, kumoa vääriä uskomuksia, kerro mitä hyötyä tietyistä palveluidesi ominaisuuksista on jne…

Uutiskirje on kiinnostavasti kirjoitettu

Älä ole yritys vaan henkilökohtaisesti oma itsesi. Tuunaa sisältöä omilla kokemuksillasi. Kirjoita vain yksi aihe per kirje. Kirjeen ei tarvitse olla pitkä.

Uutiskirjeessä on koukuttava otsikko

Otsikoiden miettiminen on tärkeä taitolaji kaikessa markkinoinnissa. Houkutteleva otsikko vaikuttaa merkittävästi siihen luetaanko kirjettäsi ollenkaan.

Uutiskirje tuntuu henkilökohtaiselta

Pyri keräämään henkilöltä etunimi, jotta saat sen myös kirjeiden alkuun. Tiedä kenelle kirjoita. Käytä kysymyksiä, perustele mitä hyötyä viesteistäsi on juuri hänelle. Kannusta ottamaan yhteyttä sinuun henkilökohtaisesti.

Oletko vielä ladannut Kotisivut myynnin tukena -opastamme? Tässä on esimerkki omasta liidimagneestimme. Lataa se ihmeessä ja saat samalla inspiraatiota, millainen liidimagneetti ja uutiskirjeautomaatio voisi sopia yrityksellesi.

Mikä uutiskirjealusta kannattaa valita?

Uutiskirjealustoja on runsaasti tarjolla. Kannattaa olla tarkkana GDPR-tietosuoja-asetuksesta ja tarkistaa, miten uutiskirjealusta suojaa henkilötiedot.

Meillä Velhovisiossa käytetään MailPoet-nimistä uutiskirjetyökalua.

Miksi MailPoet-uutiskirjetyökalu?

  • Sitä käytetään WordPress-sivujen muokkaustilasta. Näin sinun ei tarvitse kirjautua erilliseen työkaluun.
  • Sen toimintaperiaate on hyvin lähellä MailChimppiä. MailPoetin ilmaisversiolla pärjäät laajemmin kuin MailChimpissä, missä moni hyödyllinen toiminnallisuus on kuukausimaksun takana.

  • MailPoet on GDPR-yhteensopiva, kun sen asentaa oikein ja käytät eurooppalaista webhotellia.
  • MailPoettiin saa asennettua niin liidimagneetin latauksen, uutiskirjeautomaation sekä perinteisen uutiskirjeen.

  • MailPoet-uutiskirjealusta on valmiiksi integroitu kotisivuillesi. Esim. jos sinulla on verkkokauppa tai verkkokurssialusta, näistä kertyy automaattisesti lista. Tämä helpottaa asiakasviestintää.

Kaipaatko apua uutiskirjemarkkinoinnin aloittamiseen?

Koska meidän mielestämme uutiskirjetyökalu on erittäin tarpeellinen yrityksen markkinoinnissa, olemme sisällyttäneet uutiskirjetyökalun teknisen kuntoonlaiton kotisivuprojektiemme hintaan ilman erillistä lisäkulua (asiakas vastaa sisällöistä). Eli käänny ihmeessä puoleemme, mikäli sinua kiinnostaa myös kotisivu-uudistus. Voimme myös asentaa MailPoet-uutiskirjettä WordPress-sivuihin palveluna erillisen tarjouksen mukaan.

Tarvitsetko apua markkinointiin?

Me Velhot tarjoamme avuksesi esimerkiksi seuraavia palveluita

Hyvät kotisivut yrityksellesi

Saat meiltä nykyaikaiset kotisivut, jotka hurmaavat asiakkaasi!

Myyvät kotisivut -opas

Haluatko oppia hyödyntämään kotisivujanne tehokkaammin myynnin tukena?

Markkinointivinkkejä

Seuraa instaamme, niin näet säännöllisesti käytännönläheisiä markkinointivinkkejä.

Jutellaanko lisää?

Olen Velhovision Maaret ja toimin meillä kotisivujen ja markkinoinnin suunnittelijana. Jos kaipaat apua työarkenne helpottamiseen, varaa ihmeessä veloitukseton aivoriihi ajanvarauskalenteristamme.

Mielellään verkostoidun kanssasi myös LinkedInnissa – laita kutsu tästä.