Verkkokurssialusta ja verkkokurssin tekeminen

Näin teet onnistut verkkokurssin tekemisessä!

Onko sinulla mielessä verkkokurssin tekeminen?

Ihan mahtavaa! Verkkokurssin tekeminen on hyvä idea, sillä onnistunut verkkokurssilanseeraus voi mahdollistaa passiiviset tulot ja vapaamman elämän. Muistathan, että varsinaisen verkkokurssin tekeminen on suhteellisen helppoa. Siksi verkkokursseja on tarjolla todella paljon. Se, mihin kannattaa eniten suunnata resursseja on myynti ja markkinointi. Haluamme auttaa sinua onnistumaan ja siksi kokosimme tiiviin infopaketin verkkokurssin suunnittelusta, tekniikasta ja markkinoinnista.

Vältä nämä 3 virhettä verkkokurssin tekemisessä

Virhe 1: Teen kurssin ja vain postaan mainoksen someen

Ei vielä riitä, että että luot kurssin ja päivität someen, että nyt voi kurssin ostaa. Toki jos sinulla suuri, sinuun luottava uskollinen yleisö somessa, niin toki tämä voi toimia sinulla myyntikanavana. Mutta jos olet ihan tavallinen yrittäjä alle tuhannen seuraajansomeyleisöllä, tarvitset takuulla myös muuta markkinointia.

Virhe 2: Teen kurssin ja teen somepostauksen lisäksi myös maksullista somemarkkinointia

Ei vielä myöskään riitä, että laitat maksullista markkinointia someen. Verkkovalmennuksia on tarjolla tosi paljon ja jos olet mainoksen näkijälle täysin tuntematon, on kynnys ostaa tuntemattomalta todella korkea.

Virhe 3: Kerron myyntisivulla vain mitä kurssi sisältää

Ei vielä myöskään riitä, että pelkästään kuvailet kurssisisältöä. Kukaan ei halua koulutusta koulutuksen vuoksi. Kukaan ei osta poraa vaan reiän seinään. Verkkokurssin myyntisivun pitää kertoa millaisen ongelman valmennus ratkaisee ja millaiseen lopputulokseen asiakas viedään.

Myyntisivun suunnittelu on yksi haastavimmista osioista verkkokurssin myyntiprosessissa. Voit ladata sisältövinkkejä maksuttomasta “Kotisivut myynnin tukena” -oppaastamme.

Onnistunut verkkokurssilanseeraus vaatii tuekseen myös…

Sähköpostilista luottamuksen rakentamiseen

Pahin virhe, mitä verkkokurssin tekijä voi tehdä on yrittää myydä verkkovalmennusta kylmälle yleisölle. Oletko kuullut ”the rule of seven” säännöstä? Se tarkoittaa sitä, että potentiaalisen asiakkaan pitää kuulla sinusta seitsemän kertaa, ennen kuin tämä sisäistää viestisi.

Yksi tehokkaimpia tapoja yleisön lämmittämiseen on sähköpostilistan kerääminen. Voit lukea aiheesta lisää Uutiskirje on lähes edellytys tehokkaan markkinoinnin tueksi.

Jotta voit lähteä keräämään sähköpostilistaa, sinun kannattaa tarjota joku liittymislahja uutiskirjelistalle liittymiseen. Tämä voi olla esim. joku opas tai muu hyödyllinen sisältö. Autamme mielellämme ideoinnissa ja sähköpostitekniikan toteuttamisessa.

Strategia myyntityöhön

Mikä on sinun tapasi myydä? Edellä kuvaillut keinot (somepostauksen, maksullinen somemarkkinointi, uutiskirjemarkkinointi) ovat vasta keinoja saavuttaa näkyvyyttä kurssillesi. Voi olla, että näidenkään avulla ei tule vielä myyntiä, vaan tarvitaan jotain henkilökohtaisempaa.

Yksi tyypillinen tapa verkkokurssin myymiseen on webinaarien pitäminen. Näin saat kerrottua verkkokurssista kerralla isommalle määrälle ihmisiä. Myös webinaarin pitäminen vaatii markkinointia ja myös esitysmateriaalien suunnittelua.

Toinen tapa myydä verkkovalmennuksia (erityisesti vähän kalliimpia) on ohjata varaamaan henkilökohtainen tapaamisaika.

Kolmas tapa myydä kursseja on tarjota maksuton tutustumisjakso. Mikä tuntuu itsestäsi mieluisimmalta?

Hirvittääkö verkkokurssialustan hinta?

Verkkokurssialustan hinta voi nopealla googlauksella hirvittää. Seuraamme verkkovalmennuskeskusteluita somessa, ja ainakin Campwire, Kajabi ja NewZenler ovat nimet, mitä paljon verkkokurssien tekijät käyttävät. Nämä kaikki edellä mainitut maksavat 60 – 150 euroa kuussa.

Verkkokurssien teko on riskialtista – kokeilematta ei voi tietää, räjähtääkö myynti käsiin vai sitten kukaan ei osta.

Verkkokurssien tarjontaa on valtavasti. Pitää osata lähes taikoja, jotta löytää oikean ostajakunnan. Siksi kannattaa miettiä, voisiko kurssin tehdä ilman näin korkeita kuukausikustannuksia, varsinkin kun tähän on tarjolla edullisempi ratkaisu.

Meillä Velhovisiossa asennetaan WordPress-sivujen kanssa yhteensopivaa Lifter LMS -verkkokurssialustaa, jonka käyttökustannukset ovat vuodessa noin 100 euroa. Ja Lifterillä voit tehdä niin rajattoman määrän verkkokursseja tuolla samalla vuosimaksulla.

Eikös kuulostakin aika hengästyttävältä lista asioista, mitä verkkokurssin tekijän kannattaa ottaa huomioon: verkkokurssin tekeminen, maksutoimintojen asettaminen, somepostauksia, somemarkkinointia, uutiskirjetyökalu, liittymislahja uutiskirjelistalle, esitysmateriaalit… Mitä jos joku hoitaisi puolestasi kaiken teknisen toteuttamisen? Näin voisit keskittyä vain ideointiin!

Näin Velhovisio voi auttaa sinua verkkokurssisi onnistumisessa:

Voimme luoda verkkokurssialustan joko nykyisille WordPress-sivuillesi tai luoda erillisen valmennussivuston

Lifter LMS-verkkokurssialustaa voidaan asentaa kaikille WordPress-sivuille. Suosittelemme kuitenkin harkitsemaan erillistä sivustoa omalla domainilla (valmennuksen nimellä). Tämä mahdollistaa sen, että sivustosi sisältää vain relevanttia tietoa asiakkaallesi.

Mikäli valitset erillisen myyntisivuston, voimme tulla avuksesi todella paljon laajemmin.  Voimme halutessasi luoda valmennuksellesi oman visuaalisen ilmeen ja voimme myös suunnitella valmennuksen myyntisivun vapaasti avaimet käteen -palveluna.

Saat käyttöösi verkkokurssialustan, minne sinun on helppo koostaa tekstejä ja videoita

Lisäämme sivuillesi Lifter LMS -verkkokurssialustan ja laitamme kuntoon myös maksutoiminnot. Luomme kurssirakenteen puolestasi ja voimme myös asemoida verkkokurssisisältösi (tekstit, kuvat, videot) paikalleen, mikäli haluat.

Tulet takuulla oppimaan yhteistyömme aikana päivittämään verkkokurssiasi, mutta näin sinulla on alkuvaiheessa mahdollisuus keskittyä luovaan suunnitteluun tekniikan opiskelun sijaan.

Autamme myyntisivun kirjoittamisessa ja asemoinnissa

Meiltä saat runsaasti ideoita, mitä tekstejä myyntisivuille tarvitaan. Kun asemoimme myyntisivun sisällöt palveluna, lopputuloksesta tulee houkutteleva ja selkeä ja sisältää kaikki tarvittavat asiakkaan ostopäätöstä varten.

Saat visuaalisen ilmeen mukaiset esitysmateriaalipohjat, jotta voit luoda helposti kurssisisällöt ja webinaarin

Voimme luoda sinulle visuaalisen ilmeen mukaisen PowerPoint-pohjan (tai supernäyttävän Prezi-pohjan – jutellaan tästä lisää).

Saat helposti käyttöösi uutiskirjetyökalun, jotta voit lähteä keräämään yleisöä kotisivuilla kävijöistäsi

Työnkulkuun sisältyy uutiskirjelistan liittymislahjan ideointi. Mikäli päädyt tekemään esim. pdf-muotoisen oppaan, autamme sen toteuttamisessa. Kun olet kirjoittanut siihen sisällöt, voimme muokata sen valmennuksen visuaalisen ilmeen mukaisesti esimerkiksi Canva-pohjaan. Tämä Canva-pohja jää sinulle, eli sen avulla voit tehdä lisää oppaita tarpeen mukaan.

Saat käyttöösi myös ammattimaisesti rakennetun somemarkkinointi-kampanjan, jotta pystyt tavoittamaan valitsemaasi kohdeyleisöä

Sinulta ei siis kulu aikaa myöskään Facebook- tai Instagram-markkinoinnin opiskeluun, vaan luomme sinulle valmiit kampanjat ja koulutamme mainosten ylläpidon. Näin saat siis myös arvokkaan työkalun ja osaamisen näkyvyyden tueksi myös tulevaisuuteen. Voimme tehdä somekuvat Canva-pohjaan, jotta sinun on itse helppo varioida somemainoksia jatkossa.

Luomme myös blogitoiminnon sivustolle, jotta sinulla on mahdollisuus valloittaa Googlen hakutulokset

Tiesitkö, että blogin pitäminen on ihan ykkösjuttu, jos haluat löytyä mahdollisimman monella hakusanalla netistä? Saat myös meiltä koulutuksen hakukoneoptimointiin ja tämä taito hyödyttää sinua takuulla myös kaikissa yrityksesi näkyvyysongelmissa myös jatkossa.

Kuulostaa kyllä hyvältä, mutta mitä tämä kaikki maksaa?

Kyllä, tämä on tosi tukeva setti ammattilaistyötä. Osalla yrittäjistä on jo tietyt asiat kunnossa, osa tarvitsee apua kaikkeen. Alla kuitenkin vähän hintaluokkaa työstämme:

  • Jos kyse on vain Lifter LMS -verkkokurssialustan asentamisesta ja sisällön asemoinnista olemassa olevaan WordPress-sivustoon, työmme hinta on noin 600 eur + alv. 24 % (plus verkkokurssialustan ja verkkokaupan vuosilisenssin noin 100 euroa).

  • Jos haluat luoda verkkovalmennukselle erillisen sivuston sekä saada helposti käyttöösi edellä kuvaillut markkinointityökalut (uuden WordPress-sivuston toteuttamisen, visuaalisen ilmeen suunnittelun, myyntisivun suunnitteluavun, somemarkkinoinnin ja uutiskirjemarkkinoinnin kuntoon laiton, liittymislahjan ja esityspohjan graafisen suunnittelun), kannattaa työhön budjetoida noin 2500 – 4000 eur + alv. 24 % riippuen materiaalien lähtötasosta (plus verkkokurssialustan ja verkkokaupan vuosilisenssin noin 100 euroa + somemarkkinointikulut).

    Työmme hinta laskutetaan pienemmissä erissä työn etenemisen mukaan. Tyypillinen toteutusaikataulu on noin 2 – 3 kuukautta, mutta mikäli pystyt tekemään sisältöä reippaalla tahdilla, me kyllä teemme oman osuutemme kyllä paljon nopeamminkin.

Parhaiten päästään liikkeelle sillä, että varataan etäjuttutuokio. Voit varata sen kalenteristamme tai jättää viestiä tästä.

Tarvitsetko apua markkinointiin?

Me Velhot tarjoamme avuksesi esimerkiksi seuraavia palveluita

Hyvät kotisivut yrityksellesi

Saat meiltä nykyaikaiset kotisivut, jotka hurmaavat asiakkaasi!

Myyvät kotisivut -opas

Haluatko oppia hyödyntämään kotisivujanne tehokkaammin myynnin tukena?

Markkinointivinkkejä

Seuraa instaamme, niin näet säännöllisesti käytännönläheisiä markkinointivinkkejä.

Jutellaanko lisää?

Olen Velhovision Maaret ja toimin meillä kotisivujen ja markkinoinnin suunnittelijana. Jos kaipaat apua työarkenne helpottamiseen, varaa ihmeessä veloitukseton aivoriihi ajanvarauskalenteristamme.

Mielellään verkostoidun kanssasi myös LinkedInnissa – laita kutsu tästä.